Det er tre trønderske familiebedrifter med lange tradisjoner som deltar i den norske finalen for selskaper med stor vekst. Tore og Morten Lindbak fra Lindbak Gruppen i Trondheim, Bjørnar Grøntvedt fra Grøntvedt Pelagic og Morten Berg fra Mascot Høie, begge Ørland på Fosen, er utpekt til å være Midt-Norges kandidater til den nasjonale finalen for vekstskapere, eller EY Entrepreneur Of The Year 2017.

- Formålet er å identifisere, hylle og inspirere vellykkede vekstskapere og entreprenører. Slike mennesker er fundamentalt viktige for økonomien, og gir jobb og innovative og konkurransedyktige produkter og tjenester, sier Christian Ronæss, lokalt ansvarlig for EY Entrepreneur Of The Year i en pressemelding.

Konkurranse for aksjeselskaper

Det er EY (tidligere Ernst & Young) som hvert år går gjennom samtlige norske aksjeselskaper i jakten på Norges beste vekstskaper. I løpet av oktober er det gjennomført seks regionale finaler. De tolv beste kandidatene går videre til den nasjonale finalen i Oslo tirsdag 28. november.

En av de trønderske finalistene er Morten Berg. Han er eier og gründer av dyne- og puteprodusenten Mascot Høie. Berg gikk nettopp av som administrerende direktør i selskapet han startet for 30 år siden.

Startet med en maskin fra 1939

For ganske nøyaktig 30 år siden startet Morten Berg det som da het Berg tekstil på Brekstad, skriver selskapet i en pressemelding. Den første karverkmaskinen ble kjøpt brukt av opparbeidet egenkapital. Maskinen fra 1939 fikk nytt liv i 1987 da Berg startet med produksjon av dyner og puter. En ny maskin var det rett og slett ikke økonomi til, heter det videre i pressemeldingen fra Mascot Høie. Arbeidskraften var gründeren selv og hans første kollega, Helge Brodersen.

Den gang produserte firmaet 50 000 dyner og puter årlig på Brekstad, eller 140 om dagen. I dag produserer bedriften på Brekstad 5000 dyner og 7000 puter daglig.I dag er det over 120 ansatte i Mascot Høie. Omsetningen i 2017 er forventet å bli 310 millioner, skriver selskapet i pressemeldingen.

Grøntvedt Pelagic

Den andre ørlendingen i den nasjonale finalen er Bjørnar Grøntvedt. Familien hans har vært innenfor sildeindustrien siden 1830. Bjørnar Grøntvedt er sjette generasjon Grøntvedt.

Dagens Grøntvedt har vært daglig leder i Grøntvedt Pelagic siden stiftelsen i 2001. Fra da har omsetningen økt fra 80 til forventet 647 millioner norske kroner i 2017, skriver EY i en pressemelding. Ifølge samme melding har Bjørnar Grøntvedt hele veien har hatt stor tro på å satse på og investere i selskapets to fabrikker. Som leder har han sørget for å videreutvikle selskapet til den største tønnesildprodusenten i verden.

Alene om salget

Bjørnar Grøntvedt er den eneste i selskapet som arbeider med salg. Han har ifølge EY-pressemeldingen lykkes med å bygge opp en imponerende kundeportefølje og har bygd sterke kunderelasjoner over tid. Dette har bidratt til at selskapet har fått en imponerende markedsandel i det skandinaviske markedet, og langvarige avtaler. I 2016 gikk om lag 20 prosent av omsetningen til Asia, 25 prosent til det skandinaviske markedet og 55 prosent til det europeiske markedet.

Kontorutstyr og datasystemer

Lindbak Gruppen leverer kontorteknologi og kontormøbler og butikkdatasystemer. Selskapet har 322 ansatte og omsatte i 2016 for 772 millioner norske kroner. Virksomheten ble etablert i 1958 av vekstskapernes far, Agnar Lindbak, som drev kontormaskinvirksomhet fra sentrum av Trondheim.

Begge har jobbet i virksomheten i hele sin aktive arbeidskarriere. Tore startet i virksomheten rett etter studiene, og Morten startet med salg da han var tidlig i 20-årene. Lindbak Gruppen er i dag Norges ledende og største familieeide aktør innen kontorteknologi, kontormøbler og IT-systemer. Selskapet har hovedkontor i Trondheim, med 24 kontorer rundt om i landet, og et datterselskap i Göteborg i Sverige.