Coop vil innkassere mer på Extra-suksessen og planlegger å omprofilere rundt 80 butikker i kjedene Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked til Extra-butikker i løpet av 2018. I tillegg skal kjeden åpne 10-20 helt nye butikker, skriver Nettavsien.

- Vi skal få 100 flere butikker i Extra-kjeden i 2018, inkludert et titalls nyetableringer. Konkurrentene bør bli skremt av ambisjonene våre, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra, til Nettavisen.

Til Adresseavisen opplyser administrerende direktør Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge at de åpner fem-syv Extra-butikker neste år. Hvor det blir, vil ikke Skei si noe om før senere.

Les også: Landets beste butikker ligger i Trøndelag

Færre Prix-butikker

Endringene Coop legger opp til går hardest ut over samvirkelagenes nest største kjede, Coop Prix. Ifølge Nettavisen kan mer enn hver fjerde av Prix' rundt 250 butikker bli til Extra i 2018.

- Vi ønsker flere kunder, det er de som eier oss, og vil ta en større del av markedet. Det gjør vi med Extra. Mange av våre Prix-butikker har allerede blitt omprofilert til Extra, og vi ser blant annet at omsetningen øker med 20 prosent ved å bytte fra Coop Prix til Extra, sier Hoel som understreker overfor avisen at de endelige planene fortsatt ikke er fastsatt.

Rema fortsatt største lavpriskjede

De fleste av dagens 379 Extra-butikker er butikklokaler som er omprofilert fra tidligere Rimi- og Ica-butikker etter at Coop kjøpte Ica Norge i 2015. I tillegg har Extra åpnet flere nye utsalg og i 2017 plusset kjeden på med 21 nye butikker.

Landets største kjede målt i antall butikker, er Norgesgruppens Kiwi-kjede med 653 butikker. Rema 1000 har om lag 50 færre butikker enn Kiwi, men Remas snittomsetning per butikk er større og dermed regnes Rema 1000 som landets største lavpriskjede, altså målt i omsetning.

Kiwi har plan om å åpne 20 nye butikker neste år og Rema hele 35, opplyser kjedene til Nettavisen.

Les også: Rema tror de har funnet løsningen

Vokste mest

Extra hadde ved forrige offisielle måling, i oktober, en markedsandel på 12,5 prosent. Kiwi ligger på 21 prosent og Rema 1000 på 23,5 prosent. Men Extra har økt mest.

Når Coops lavpriskjede neste år planlegge betydelig flere butikker enn Rema og Kiwi, vil de naturlig nok vokse i markedsandel. Men altså ikke nødvendigvis på bekostning av konkurrentene, men av andre Coop kjeder.

Les også: Her kommer det nye matbutikker i Trøndelag

Les også: Tre måneder igjen av 2017, og Rema har fortsatt dårligst utvikling