Det betyr at inntektene økte med 6,8 prosent i fjor.

- Det er viktig å si at vi fått tilbake grossistleveransen til Bunnpris, og det utgjør halve veksten, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen til dn.no.

Ifølge årsmeldingen til selskapet har Norgesgruppens butikker nå hele 43 prosent av dagligvaremarkedet i Norge.

«Tall fra analysebyrået Nielsen viser at Norgesgruppen øker omsetningen i 2017 med 3,1 prosent, tre ganger mer enn markedsveksten på 1,1 prosent. Vår organiske vekst var på 1,5 prosent, mens sammenlignbare butikker i markedet for øvrig hadde negativ vekst. I 2017 var det tilnærmet nullvekst i matvareprisene», heter det blant annet i årsrapporten.

Norgesgruppen vokser tre ganger mer enn markedet, og antall kunder økte med 12.000 per dag i 2017.

- Vår ambisjon er å være kundenes førstevalg, og å drive lønnsom butikk på en bærekraftig måte. Resultatene, både finansielt og innen helse, miljø og mangfold, viser at vi klarer nettopp det – å skape bærekraftig vekst, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding.

Nedgang i driftsresultat

Resultatet før skatt falt med 386 millioner kroner fra 3,2 milliarder i 2016 til 2,8 milliarder i 2017. Driftsresultatet falt fra 3,3 milliarder kroner til 3,1 milliarder kroner, mens driftsinntektene gikk opp fra 80,2 milliarder kroner til 85,6 milliarder kroner.

Inne i disse tallene ligger det blant annet en restrukturering av det danske dagligvareselskapet Dagrofa, hvor Norgesgruppen har en eierandel på 48,9 prosent.

«Omsetningsveksten i dagligvarebutikker var historisk lav i 2017, på 1,1 prosent mot 3,1 i 2016. Sterke dagligvareaktører bidrar til å presse prisene i markedet, og grensehandel, mat i farta, spise ute, faghandel og netthandel bidrar til økte konkurranse», skriver Norgesgruppen i årsmeldingen.

Til sammenligning falt omsetningen til en av hovedkonkurrentene, Rema, med 1,4 milliarder kroner i fjor.

Stor vekst i Kiwi

Norgesgruppen eier dagligvarekjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker, og særlig Kiwi har opplevd en stor vekst i 2017 med en vekst på 0,9 prosent.

Kiwi har nå en markedsandel på 20,8 prosent, selve regnskapstallene for de enkelte butikkjedene blir ikke lagt fram før hele årsregnskapet offentliggjøres 17. april.

«Norgesgruppen har redusert sitt matsvinn med 19 prosent siden 2015, og er på god vei mot mål om halvering innen 2025. Målet om å ha 500 løpende lærlingkontrakter innen 2020 er innen rekkevidde med 376 lærlinger i 2017. Ett av målene innen sunnhet er å redusere kundenes sukkerinntak. I 2017 var nedgangen i sukker på totalt 4,3 prosent i Norgesgruppens butikker,» heter det i pressemeldingen.