Nedgang for Q-Free

Inntekter og inntjening har gått ned for teknologiselskapet QFree.

Bompenger: Q-Free var en av de første bedriftene i Europa og resten av verden som først startet med bompengesystemer.  Foto: Dino Trto

Saken oppdateres.

I første kvartal 2018 hadde transport-teknologiselskapet lavere inntekter enn på minst fem kvartaler, går det frem av selskapets kvartalsrapport, som ble lagt frem fredag. I året tre første måneder hadde Q-Free inntekter på 204 millioner kroner, mot 265 millioner i siste kvartal i 2017 og 236 millioner kroner i første kvartal i fjor.

LES OGSÅ: Det er du, din fossilgjøk, som må betale!

Større ordrereserve

Driftsresultatet før avskrivninger falt fra 40 millioner kroner ved utgangen av 2017, til 16 millioner de tre første månedene av 2018. Med det er Q-Free tilbake på samme inntjening som før ett år siden. Også i første kvartal 2017 hadde Q-Free en inntjening på 16 millioner kroner.


 


Håkon Volldal er konsernsjef i Q-Free.  Foto: Tomra

Det som derimot ser lysere ut for teknologibedriften, er ordreinngangen, som har økt kraftig. I regnskapsperioden var ordreinngangen 203 millioner kroner. Selskapet hadde, i følge konsernsjef Håkon Volldal, ved utgangen av første kvartal en ordrereserve på over 1 milliard kroner.

Største eier i Bergen

Q-Free leverer systemer for bompengebetaling og informasjonssystemer for trafikk. Største eier i QFree er selskapet AS Atlantis Vest, med 17,9 prosent av aksjene. Familien Riiber i Bergen er største eier i Atlantis Vest.

LES OGSÅ: Teknobedriftene i Trondheim sliter med størrelsen

Blant Trondheims største

Q-Free er en av de største teknologibedriftene som har hovedkontor i Trondheim. Selskapet ble etablert i 1984 under navnet Micro Design og byttet navn til Q-Free i 1998. Selskapets første produkt, bompengesystemet autopass, ble i fjor pekt ut som en av de mest betydningsfulle oppfinnelsene fra trondheimsområdet.

På forsiden nå