Trøndersk hurtigmatkjede har vokst tregere enn planlagt

Big Bite-kjeden vokser tregere enn eierne trodde. Men nå vil kjeden vokse i Oslo-området.

På Nordre: Omsetningen på Big Bites salgssteder var i fjor på 204 millioner før moms, skriver Finansavisen. 

Saken oppdateres.

- En stund brukte vi tid på å bygge organisasjonen i stedet for å ekspandere, men nå skjer det mye. Vi åpnet fem utsalg i fjor, og åpner åtte i år. Veksten tar tid, og vi bruker mye tid på å se på lokaler og rekruttere de rette driverne av utsalg, sier markedssjef Hanne Walstad i Big Bite til Finansavisen.

Hurtigmatkjeden har hovedkontor i Trondheim, og hvert utsalg drives av franchisetagere som har sine egne selskaper. Kjeden har utsalg fra Alta i nord til Kristiansand i sør. I dag ser det ut til at kjeden ved utgangen av året vil ha 64 utsalg, mot 53 i februar 2017.

LES OGSÅ: Har kjøpt trønderske bedrifter for 100 mill. i år

Drømte om 500 utsalg

Det er ikke første gang Big Bite har vekstambisjoner, og veksten har gått tregere enn de trodde, skriver Finansavisen.

I 2005 drømte gründerne Trond A. Stavne og Roar Stjern om 500 utsalg i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Året etter ble det nedjustert til 100 i Norge på sikt. I 2008 satset selskapet i Spania, men har senere droppet dette. Bjørn Wiggen som er tidligere Orkla-sjef, tidligere styreleder i Big Bite og nå styreleder i eieren Bitastad, har bekreftet at målet om 100 utsalg står ved lag.

- Med en takt på åtte til ti etableringer i året skal vi nå 100 utsalg ikke lenge etter 2020, sier Walstad.

LES OGSÅ: Åpner 17 nye Big Bite-utsalg i løpet av 2 år

- Kan bli Sverige

Men de internasjonale ekspansjonsplanene er lagt på is.

- Planen i dag er å konsentrere oss om Norge, for det er mer enn nok å jobbe med bare her i landet. Om det skjer noe på sikt, blir det i så fall i Sverige, men vi har ingen konkrete planer, sier Walstad.

Big bite-utsalgene ligger for en stor del i kjøpesenter, og fremover er planen å etablere seg på knutepunkter som handlegater og buss- og togstasjoner. Kjeden vil også satse hardere i befolkningstette områder på Østlandet.

Solgte subs for 204 mill.

Big Bite er et underkonsern i Bitastad. Omsetningen på salgsstedene var i fjor på 204 millioner før moms, skriver Finansavisen. Driftsresultatet var på i overkant av sju millioner.

Big Bite er siden 2017 en del av Bitastad-konsernet, hvor Salvesen & Thams Invest er største eier med vel 41 prosent av aksjene, og GMW Venture, som eies av Gustav Magnar Witzøe, Gustav Witzøe og Thomas Jessen, er nest største eier med vel 20 prosent. Big Bite-gründerne Trond A. Stavne og Roar Stjern eier 28 prosent til sammen av Bitastad, og Jordbærpikene-gründerne Lars Lian og Svein Roger Torgersen eier vel ni prosent. Bitastad eier også kafékjeden Jordbærpikene.

På forsiden nå