Havna i Orkanger får 16 millioner til landstrøm

Statsforetaket Enova gir til sammen over 23 millioner kroner til Trondheim Havn. Den største summen fikk havna i Orkanger.

Enova håper å få redusert bensinmotorbruk for skip som legger til havn langs norskekysten, og derfor bedre miljøet. Bildet er tatt i 2017 fra Trondheim havn.  Foto: Mariann Dybdahl

Saken oppdateres.

- Ved at vi gir støtte til landstrømanlegg reduseres klimautslippene, det blir mindre støy og vi bedrer miljøet, forteller kommunikasjonssjef i Enova, Eiliv Flakne.

De gir nå ut hele 51 millioner kroner til elleve ulike landstrømsprosjekter. Nesten halvparten av millionene går til havner i Trøndelag.

LES MER: Fisk, landbruk og teknologi gir mest statsstøtte

Vant konkurransen

- Orkanger hadde en god søknad, og vi ser at de kommer til å levere mye per støttekrone. Det vil si at vi får mye tilbake i klimanytte, legger Flakne til.

Hensikten med konkurransen er å redusere klimautslipp, og prosjektene som får statlig støtte er de som gir mest tilbake.

LES OGSÅ: Trondheim Spektrum ber om 90 millioner mer

- Det er og grunnen til at Orkanger får mest penger. Enkelte søknader får ikke penger i det hele tatt, mens andre får bare litt.

Dette er femte gang Enova deler ut penger til havner som har søkt, og mange prosjekt har fått store beløp de siste årene.

Nå skal det feires

- Dette er en stor festdag. Vi tar samfunns- og miljøansvaret alvorlig og er strålende fornøyde med utslaget, forteller havnedirektør i Trondheim Havn, Knut Thomas Kusslid.

LES OGSÅ: Ønsker seg hydrogenfabrikk på Tjeldbergodden

Trondheim Havn fikk gjennomslag for alle sine søknader og får til sammen 23,9 millioner kroner i støtte. Derfor skal det feires med marsipankake.

- Vi er spesielt fornøyde med Orkanger-søknaden, da vi får hele 75 prosent av budsjettet i støtte. Det er enkelte fartøy som ligger til kai der, som trekker utrolig mye energi og av den grunn er det behov for et større beløp.

Orkanger har en del industri i området og av den grunn kommer det en del lasteskip til havnen. Disse kan bli stående lenge, og trekker mye energi.

Søkt to ganger tidligere

Pir II og Hurtigrutekaia har søkt to ganger tidligere, og fått gjennomslag. Da det har vært problemer i kommunikasjonen med Hurtigruten, har ingen av prosjektene blitt gjennomført.

LES OGSÅ: Norges Bank: Renta skal opp i september

- Hurtigrutekaia er en veldig unik kai. Vi er en av få i Norge som har begge Hurtigrutene til kai samtidig, noe som gjør oppgaven litt mer komplisert, fortsetter Kusslid.

Likevel har de fått gjennomslag en tredje gang, og nå mener havnedirektøren at prosjektet er klar til å bli gjennomført.

- Vi har ikke tatt i bruk de tidligere beløpene vi har blitt tildelt, derfor er det flott av vi nok en gang får penger. Vi ønsker å bli grønnere, og være med å tilrettelegge at skipsnæringen blir det og. Da er vi avhengig av slik støtte, avlsutter Kusslid.

Disse fikk støtte fra Enova:

Støttemottaker

Sted

Støttebeløp

Trondheim Havn IKS

Orkanger

16 335 409 kr

Drammensregionens interkommunale

Havnevesen

Holmen, Drammen

8 912 512 kr

Trondheim Havn IKS

Hurtigrutekai, Trondheim

6 015 438 kr

Skipavika Næringspark AS

Skipavika havneterminal, Gulen

4 900 947 kr

Moss Havn KF

Moss havneterminal

4 500 000 kr

Stord Hamn

Nattrutekaien, Stord

3 040 000 kr

Tromsø Havn KF

Breivika, Tromsø

2 270 000 kr

Trondheim Havn IKS

Pir II, Trondheim

1 505 147 kr

BioMar AS

Myre, Øksnes i Vesterålen

1 450 000 kr

Arendal Havnevesen KF

Arendal

1 445 000 kr

Buksér og Berging AS

Kalhammeren, Stavanger

1 292 250 kr

Sum

51 666 703 kr
Havnedirektør i Trondheim Havn, Knut Thomas Kusslid, er svært fornøyd med støtten de mottar fra Enova.  
        
            (Foto: Morten Antonsen)

Havnedirektør i Trondheim Havn, Knut Thomas Kusslid, er svært fornøyd med støtten de mottar fra Enova.   Foto: Morten Antonsen

På forsiden nå