Rema mest frem i første halvår

Den nye kvartalsrapporten til analysebyrået Nielsen viser at Rema 1000 økte mest i markedsandeler første halvår 2018.

Rema 1000 øker mest av kjedene, og går frem 0,5 prosentpoeng i markedsandeler sammenlignet med første halvår i 2017.  Foto: NTB Scanpix

Saken oppdateres.

I rapporten kommer det frem at verdiveksten i daglivaremarkedet har økt med 2 prosent i andre kvartal. Det tilsvarer 1,7 milliarder kroner, og er noe svakere utvikling enn i første kvartal.

Rema 1000 øker mest av kjedene, og går frem 0,5 prosentpoeng i markedsandeler sammenlignet med første halvår i 2017. Andelen deres er nå på 24,1 prosent.

LES OGSÅ: Tre måneder igjen av 2017, og Rema har fortsatt dårligst utvikling.

Roser kjøpmennene

I fjor hadde Rema 1000 et litt tøffere år, og tapte litt av andelene. Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 gir mye av æren for at trenden er snudd til kjøpmennene.

- De har gjort en fantastisk jobb ute i butikkene, som de gjør hver dag, sier Fossum.

Hun viser også til at de har hatt større fokus på pris, og mener de har rendyrka det de er best på - de lave prisene.

- Det handler om at vi har vært et helt lag som har samlet oss, sier hun.

- Hvordan skal dere opprettholde trenden?

- Ved å jobbe enda hardere enn det vi gjør i dag, og ved å være tydelig på det vi står for, sier Fossum og viser til satsingen under grillsesongen og et sterkere fokus på reklamefilmer og annonsering.

Hun retter også en takk til kundene.

- Det er god motivasjon i hyggelige tall, sier Fossum.

LES OGSÅ: Remas driftsresultat falt med over en halv milliard.

Coop Extra mest frem

Norgesgruppen øker med 0,1 prosentpoeng, og Coop taper 0,4 prosentpoeng av andelene. Bunnpris har tapt 0,1 prosentpoeng av andelene sammenlignet med samme tid i fjor.

Innenfor kjedene varierer det stort hvem som går frem og hvem som går tilbake. Coops Extra-butikker øker mest, fra 12,4 prosent på samme tid i fjor og til 12,9 prosent i år.

Også Norgesgruppens Kiwi fortsetter fremgangen, og øker markedsandelen med 0,4 prosentpoeng. Til sammenligning går Norgesgruppens supermarkedkjede Meny ned med 0,4 prosentpoeng. Også Coop merker en nedgang i flere av sine butikker. Prix-butikkene hadde en nedgang på 0,4 prosentpoeng første halvår.

Ifølge kvartalsrapporten står lavpriskjedene etter andre kvartal for 68,2 prosent av omsetningen i totalmarkedet.

Rapporten viser også at det er blitt flere lavprisbutikker, men til gjengjeld færre nærbutikker og supermarkeder. Derfor blir den totale økningen i butikkmasse 10 flere butikker sammenlignet med tilsvarende periode i 2017.

LES OGSÅ: Reitans snuoperasjon.

På forsiden nå