Orkla tjente over én milliard i første kvartal

Stein Erik Hagens merkevarekjempe Orkla fikk nyte godt av redusert sukkeravgift første kvartal.

Orklas største eier, Stein Erik Hagen på pizzabakeriet på Stranda  Foto: Furulund Svein Erik

Saken oppdateres.

Når analytikere og journalister kommer inn dørene i det nye hovedkontoret til Orkla tirsdag morgen, står Orklasjef Peter Ruzicka klar med Grandiosaen, skriver Aftenposten.

Dette er hans siste dag på jobb, og han kan smile bredt over gode resultater for selskapet de fleste av oss kjenner gjennom en rekke merkevarer.

I tillegg til Grandiosa, kan selskapet skilte med varemerker som Nora, Toro, Nidar, Kims, Jif, Blenda, Lano, Idun og mange flere. Og de bidrar til milliardomsetning.

Runder 10 milliarder

Orkla fikk i første kvartal en omsetning på 10,17 milliarder kroner. Dette er en økning fra 9,71 milliarder kroner samme tid i fjor.

Dette er bedre enn forventet, ifølge E24.no.

Det justerte driftsresultatet endte på 1,02 milliarder kroner, mot 897 millioner kroner i fjor, og bedre enn forventet.

Søt politikkendring for Orkla

Orkla skriver selv i sin resultatrapport at spesielt underselskapet Orkla Confectionery & Snacks fikk en ekstra vekst i Norge etter at regjeringen reverserte sukkeravgiften.

Samtidig har Orkla Food Ingredients fått en tidlig start på issesongen og levert et solid driftsresultat.

– Orkla har hatt et oppløftende første kvartal, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka i pressemeldingen.

Han sier at de nå er i gang med den nye strategiperioden, og skal forbedre driftsmarginen fremover.

Han peker også på at de har gjennomført flere viktige oppkjøp, blant annet kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza Group.

På forsiden nå