Rema taper terreng

Lave priser fortsetter å trumfe ferskvaredisker når nordmenn velger matbutikk. Likevel taper Rema 1000 terreng.

Nordmenn brukte i fjor 178 milliarder kroner pluss moms i landets 3848 dagligvarebutikker. Det er 1,3 prosent mer enn året før.  Foto: Torgeir Strandberg

Saken oppdateres.

Drøyt to av tre kroner som nordmenn bruker på dagligvarer, legges igjen hos lavpriskjedene Rema 1000, Kiwi, Coop Extra og Bunnpris, skriver Aftenposten.

Lavpriskjedene øker på bekostning av både nærbutikker og bredsortimentsbutikker. Mye av veksten i lavprissegmentet kommer av at butikker med Meny- og Mega-skilt omgjøres til lavpriskonseptene Kiwi og Extra.

LES OGSÅ: Bunnpris-eieren har utbyggingsplaner over hele Trondheim

I tillegg åpnes det flere og flere helt nye butikker innenfor lavprissegmentet.

Det kommer frem i en fersk rapport fra analysebyrået AC Nielsen.

Men til tross for at det norske folk foretrekker lavpris, går det feil vei for landets største kjede:

  • Rema 1000s markedsandel falt i fjor med et halvt prosentpoeng, og er nå på drøyt 23 prosent.
  • Kiwi, som er nest største kjede, økte like mye, og har en andel på 21,8 prosent.
  • Coop Extra hadde den største prosentmessige veksten av kjedene, på 1,4 prosentpoeng. Coops lavpriskjede har dermed 14,7 prosent av markedet.

Kiwi- og Meny-eieren suverent størst

Rema 1000 har bare ett konsept innenfor dagligvaremarkedet. De to andre konsernene, Coop og Norgesgruppen, har både nærbutikker og bredsortimentsbutikker:

  • Kiwi er del av Norgesgruppen, som i tillegg har Meny, Joker og Spar.
  • Coop Extra er i samme selskap som Mega, Prix, Obs og Marked/Matkroken.

Ved å slå sammen tallene for alle kjedene i hvert konsern kan man se hvor makten i dagligvarehandelen ligger:

  • Norgesgruppen befester sin suverene posisjon med knappe 44 prosent markedsandel.
  • Coop-kjedene har nå knappe 30 prosent av markedet, mens de minste butikkene falt noe.
  • Rema 1000 er tredje størst, med 23 prosent.

Ifølge Dagens Næringsliv slo Rema 1000s kassaapparater inn varer for omtrent én milliard kroner mindre i fjor enn året før. Det tilsvarer et fall i omsetning på 2,5 prosent.

Tallene for Midt-Norge viser derimot at Remas markedsandel økte litt i fjor, fra 23,9 til 24 prosent. Coops samlede andel falt fra 39 til 38,8 prosent, mens Norgesgruppen økte sin markedsandel fra 26 til 26,3 prosent. Bunnpris' markedsandel i regionen falt fra 11,1 til 10,9 prosent, viser Nielsen-tallene.

Rema forklarer fall med at konkurrenten får rabatt

Trond Bentestuen, som er leder for Rema 1000 i Norge, forklarer fallet med dårligere innkjøpsbetingelser.

– Konkurrentene har våknet, ingen tvil om det. Men det er klart at når premissene for å konkurrere er så dramatisk forskjellige som det Konkurransetilsynet viste i høst, er det ingen tvil om at det har preget utviklingen i 2019, sier han til DN.

Konkurransetilsynet gjennomførte i fjor razziaer i matbransjen for å finne ut om de ulike kjedene får kjøpe inn samme vare til ulike priser fra leverandørene. Tilsynet ble selv overrasket over funnene:

– Norgesgruppen får gjennomgående lavere innkjøpspriser hos alle leverandører, uttalte Sigurd Birkeland, leder for prosjekt dagligvare i Konkurransetilsynet.

LES OGSÅ: Bunnpris-Lykke har inngått forlik med næringsmiddelgigant

Norgesgruppen er Norges største dagligvarekonsern og står bak kjedene Kiwi, Meny, Joker og Spar. Konsernet får bedre betingelser enn Coop og Rema 1000, mener tilsynet.

– Det pågår nå en historisk etterforskning etter tilsynets razziaer, der de fant at Norgesgruppen i flere tilfeller kjøper varene sine over 15 prosent billigere enn oss og Coop, uttalte Bentestuen til DN, og kaller konkurransen «dysfunksjonell».

«Ingen røyk uten ild»

– Med fallende markedsandel over tid følger negative overskrifter, og et inntrykk av et selskap i problemer får feste seg. Dette påvirker folks holdninger til Rema 1000 og gjør de andre mer attraktive, sier Tor W. Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole til Aftenposten.

LES OGSÅ: Skal bygge ny dagligvarebutikk her, men kommunen sier nei til parkering foran butikken

Han bruker uttrykket «ingen røyk uten ild» for å beskrive hvordan han ser for seg at kundene tenker.

– Dermed er Rema inne i en selvforsterkende dødsspiral. Men alt er relativt. Ser du på Kiwi og Coop Extras utvikling er den motsatt, og etter min mening drevet av to ulike årsaker. Kiwi har hatt et høyt reklametrykk og kommet med mindre innovasjoner gjennom året. Coop Extra har annonsert ulike innovasjoner utover varetilbudet, sier Andreassen, og nevner mobilbetaling, mobilscanning og døgnåpenbutikk .

– I lys av dette er det underlig at Rema 1000 har ligget så lavt i terrenget gjennom 2019, både med reklame og nylanseringer, mener Andreassen.

Netthandel og grensehandel vokser

Samlet sett økte dagligvarehandelen med 1,3 prosent i fjor. Den generelle prisveksten utgjorde samtidig 2,2 prosent, mens matprisene steg med 1 prosent.

2019 føyer seg dermed inn i en rekke av år med «vedvarende svak vekst», noe som også preger resten av Europa, ifølge analysebyrået AC Nielsen.

Både netthandel og grensehandel av dagligvarer økte kraftig i 2019. Netthandelen er beregnet til 2 milliarder kroner i fjor, mens grensehandelen anslås til 11,5 milliarder kroner (inkludert moms).

Netthandel og grensehandel tilsvarer dermed henholdsvis 1 og 6 prosent av den totale dagligvarehandelen.

Stengte fire Coop Mega, åpnet 51 Coop Extra

– I et knalltøft dagligvaremarked er vi stolte av å øke markedsandelen med 0,5 prosentpoeng til 21,8 prosent, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Han peker på både ansatte, merkevare og seier i pristester som årsaker til veksten.

Coop vokser også.

– Coop tar markedsandeler og øker omsetningen i et tregt marked, det er vi fornøyd med, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop, og nevner spesielt Extra, som er fjorårets vekstvinner blant kjedene.

En del av veksten i Extra kan imidlertid forklares med at flere Mega-butikker er endret til Extra.

Mens førstnevnte kjede satser på ferskvaredisk og større utvalg blant de dyrere varene, er Extra fokusert på stort utvalg til lavpris.

– Extra er den eneste av lavpriskjedene som tar markedsandel på organisk vekst, sier Friis.

På forsiden nå