Annonseinntektene faller videre i Polaris-avisene

Annonseinntektene på papir falt med 13,2 prosent i annet kvartal i Polaris Media. Den digitale veksten har ikke vært stor nok til å veie opp.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media la i dag frem resultatene for andre kvartal.  Foto: VEGARD EGGEN

Saken oppdateres.

Polaris Media er det ledende mediekonsernet i de nordlige delene av landet og eier blant annet Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.

LES OGSÅ: Polaris Media reduserer bemanningen ytterligere

I annet kvartal fikk konsernet inn annonseinntekter fra papiravisene på i alt 166 millioner kroner, med 13,2 prosent fra 191 millioner kroner i samme kvartal i fjor. De digitale annonseinntektene steg samtidig med 17,9 prosent fra 47 millioner kroner i annet kvartal i fjor til 55 millioner kroner i annet kvartal i år.

De digitale annonseinntektene vokser dermed raskere enn annonseinntektene på papir faller, men utgjør ikke en stor nok andel av inntektene til å veie opp for dette fallet. Samlet sett gikk konsernets annonseinntekter ned med 7,1 prosent.

I sin kvartalsrapport skriver Polaris Media at konsernet venter fortsatt vekst i de digitale inntektene utover året. Spesielt mobilen framheves som stadig mer sentral for mediekonsumet. «Men dette forventes ikke i 2014 å kompensere fullt ut» for de fallende inntektene fra papir, advares det videre.

Opplagsinntektene er mer stabile og falt med 1,9 prosent i annet kvartal. Her utgjør digitale inntekter kun en marginal andel av inntektene.

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå