- Vi ønsker å ta del i utviklingen av nye bestillings- og leveringsløsninger for dagligvarer, og går derfor inn i et samarbeid om leveranse av varer til Kolonial.no, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan til Aftenposten.

For ett år siden startet 12 unge gründere matbutikk på nett. Da hadde de ett hentested, på Fornebu.

Den gangen sa administrerende direktør Karl Munthe-Kaas at norske matkjeder har sovet i timen, og at de ledes av en gjeng gamle menn som nå kommer til å få seg en skikkelig vekker.

Kan endre bransjen

Gründerne mente det norske folk var klar for å handle mat på nett, mens kjedene vegret seg. Siden den gang har Kolonial.no åpnet flere hentesteder og nå har de fått med seg Rema 1000 på laget. Det betyr Remas varer i handleposene samt lavere priser.

- Dette er en viktig milepæl for bransjen og kan endre det norske dagligvaremarkedet, sier dagligvareekspert og partner Erik Fagerlid i PA Consulting.

Han mener mange forbrukere har lengtet etter et skikkelig tilbud på nett og at bransjen trenger en endring.

- Når en av de store kjedene går så sterkt inn i et netthandelsprosjekt, må de andre kjedene reagere, sier han og forventer at både Coop og Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny og Spar, offentliggjør sine planer.

If you can't beat them ...

I fjor var Ole Robert Reitan enig med Kolonial-gründeren i at bransjen er dominert av en gjeng gamle menn, og sa at han så på Kolonial.no som et friskt pust. Nå har han tydeligvis sett såpass mye at han har lyst til å bli med på reisen.

- Kolonial.no er et friskt pust i vår bransje og har etablert seg som en ny og spennende mulighet for kunder som ønsker å bestille matvarer på nett, sier Reitan.

Selv ledet han Reitangruppens nettmatsatsing for 16 år siden, noe Reitan senere hevder kostet selskapet dyrt. Dette har holdt dem fra å prøve igjen, helt til nå.

- Reitan og resten av bransjen har vært veldig avventende. Nå forstår Reitan at "if you can't beat them, join them", sier Fagerlid.

... join them

- Ja, dette blir Remas nettsatsing nå. Vi bidrar med egne merkevarer og innkjøpsbetingelser, og så vil gründerne stå på med blod, svette og tårer, smiler Remas prosjektdirektør Jacob Tveraabak.

Han legger til at det i dag ikke er noen andre som har fått tilgang til alle Remas varer på denne måten.

- Vi hadde ikke gjort dette om vi ikke trodde på konseptet, sier Tveraabak.

Avtalen mellom Kolonial.no og Rema gir lavere priser i nettbutikken. Planen er å ligge mellom Remas priser og prisene i supermarkeder, som ligger mellom 15 og 20 prosent høyere enn Rema og Kiwi. Det vil gjøre det enklere å konkurrere direkte med tradisjonelle matbutikker.

- Og det gjør oss til den desidert billigste matbutikken på nett, sier Munthe-Kaas.

Billig å utvide

I dag har selskapet tre hentepunkter. Nå utvider de til 11 hentesteder i Oslo-området og har mer enn doblet kapasiteten til hjemlevering.

I tillegg til avtalen med Statoil Fuel & Retail, har Kolonial inngått en avtale med både Shell og Shell 7-Eleven.

- Det er ingen hemmelighet at Shell 7-Eleven er en del av Reitangruppen og at vi håper på enda flere hentepunkter i tiden fremover, sier Munthe-Kaas, som ser for seg levering i alle Shell-stasjonene i Oslo-området. Det betyr over 30 leveringingspunkter.

En slik oppskalering kan komme ganske raskt, fordi Kolonial.no får bruke de eksisterende lager- og kjølerommene til Shell. De slipper også å ansette egne folk, for bensinstasjonens ansatte vil levere ut maten.

I dag kommer rundt 5 prosent av dagligvareomsetningen i Storbritannia fra netthandel. Tilsvarende tall for stor-Oslo blir mellom 1-1,5 millarder kroner, og Kolonial.no har planer om å få mesteparten av denne omsetningen.

- Vi ser at mange nettkunder i Norge og internasjonalt reduserer antallet butikkbesøk kraftig når de går over til netthandel. Dermed reduseres også impulskjøp og mersalget. Det er kjedene fullstendig klar over og det er derfor de har vegret seg kraftig, sier Fagerlid.

- Skjer også internasjonalt

Ingen av de andre kjedene vil si noe om sine planer.

- Vi må først konsentrere oss om å fikse det grunnleggende, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge, som blant annet eier Rimi.

Konsernet eies av Ica Sverige, og der tester de ut netthandel, men Ica Norge vil uansett se hvordan det går i nabolandet i øst før de bestemmer seg for noe.

Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny, Spar og Joker, sier at de følger nøye med og ser hva som skjer. At Rema inngår samarbeid med Kolonial.no, endrer ikke deres planer.

- Bra for dem. Og for Rema. Vi ser at det Kolonial.no gjør, skjer også internasjonalt. Vi har våre planer og jobber videre med dem, men vil ikke si noe mer nå, sier direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt Bård Gultvedt i Norgesgruppen.

Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop svarer i en SMS til Aftenposten at de ikke har noe konkret å fortelle.

Slik oppbevares maten

Hva skjer med tomatene mine en vinterdag inne i hentestasjonen?

Og er jeg sikker på at kyllingen jeg bestilte har vært oppbevart riktig helt fra Remas lager til jeg henter den?

Dette er ikke uvanlige spørsmål. Står man i butikken selv, kan man sjekke kvaliteten på maten. Får du noen til å plukke varene dine, da må du ta det du får.

- På mange måter er vår mat enda ferskere enn du får i butikken, for vi får det vi trenger direkte til vårt lager, så går det ut til kunden. I New York har noen nettbutikker akkurat dette som sitt konsept, blant annet Fresh Direct, sier Kolonial.nos gründer Karl Munthe Kaas.

Frem til nå har Kolonial.no levert bæreposer med mat til små lokaler med fryseskap, kjølerom og et rom med tørrvarer.

Slik vil det fortsette i hentestedene, mens utleveringene hos Shell blir litt annerledes. Der får Kolonial.no tilgang til Shells kjølerom og tørrvarelager. I tillegg blir frysevarene pakket i isoporkasser med tørris.

- Vi har sett på varestrømmen og er godt fornøyd med måten Kolonial.no håndterer våre varer på. Ellers ville vi ikke latt dem få tilgang til våre egne merkevarer, sier Remas prosjektdirektør Jacob Tveraabak.