Mangel på lønnsomhet er årsaken, sier Magnus Reitan som eier Interpress gjennom Reitan Convenience til aftenposten.no.

Dermed er Bladcentralen den helt dominerende bokdistributøren til kiosker og matbutikker i hele landet. Bladcentralen eies av blant andre forlagene Aschehoug, Gyldendal, Cappelen Damm og Schibsted, og distribuerer først og fremst bøker fra egne forlag.

Det har vært gnisninger mellom de to aktørene i bokbransjen, Bladcentralen og Interpress, i en årrekke. I 2010 kjøpte Gyldendal og Aschehoug seg inn i Bladcentralen, hvor Schibsted og Cappelen Damm allerede var deleiere, for å sikre seg tilgang til massemarkedet, det vil si distribusjon av bøker til matbutikker og kiosker.

Bladcentralen har i dag 90 prosent markedsandel på distribusjon av bøker til kiosk og dagligvarer, ifølge Reitan Convenience og distribuerer kun bøker fra sine eiere.

Mindre forlag, som Juritzen, Kagge, Bazar osv. mister nå sin eneste mulighet til å få bøkene ut i andre kanaler enn bokhandlene.

Kritisk for de små

- Dette er svært alvorlig for det frie ord, sier forlegger Arve Juritzen i Juritzen forlag.

- Interpress-distribusjonen har gjort at alle har hatt tilgang til massemarkedet, altså salg av bøker utenfor bokhandel. For oss ligger mellom 10 og 20 prosent av omsetningen her, så dette er dramatisk økonomisk for oss, sier han.

Juritzen er skuffet over at Reitan velger å kaste inn håndkleet, og overlate bokdistribusjonen til Bladcentralen.

 Dette er en konsekvens av at de store forlagene nektet å levere bøker til Interpress, og slik har gått inn for å få enda større kontroll over markedet. Nå har de klart det i massemarkedet, og det er enda en spiker i kisten for andre forlag, sier Juritzen.

Også forlagssjef i Kagge, Anne Gaathaug, ser alvorlig på saken.

- Dette er svært, svært trist. En stor del av våre pocketbøker kommer ut her, og all den tid Bladcentralen er relativt stengt for forlag som ikke har eierskap, har vi jo ingen andre kanaler, sier hun.

- Leit, sier Reitan

Administrerende direktør Magnus Reitan mener bokdistribusjonen ikke er bærekraftig.

- Det er viktig for oss å sikre lønnsomhet for våre kjøpmenn og vårt selskap, og det er ikke bærekraftig å fortsette å tape på bokdistribusjonsvirksomheten, sier han.

Beslutningen er, ifølge Reitan, tatt etter grundige vurderinger av mulighetene til å få til lønnsom drift. Med 10 prosents markedsandel, er det for lite volum til å drive lønnsomt.

Avviklingen skjer i løpet av første kvartal 2015, men selskapet vil fortsette å distribuere blader og magasiner som tidligere.

- Vi synes det er veldig leit at vi ikke lenger kan være en utfordrer til Bladcentralen på distribusjon av bøker til massemarkedet, men vi må gjøre det som er best for selskapet og våre butikker. Kundene skal fortsatt få et bredt og variert utvalg av bøker i Narvesen, og vi stiller oss positive til et fortsatt samarbeid med Bladcentralen, samt til samarbeid med eventuelle nye aktører i markedet, sier Reitan.

- Hvorfor er det leit at dere ikke kan være en utfordrer til Bladcentralen?

- Det er alltid negativt for konkurransen i et marked når det oppstår monopolsituasjoner. Når monopolisten i tillegg eies av de fire største forlagene, som kontrollerer 90 prosent av markedet, blir situasjonen svært utfordrende for de små forlagene som ikke får distribuert sine bøker. Videre får ikke dagligvarebutikker og kiosker solgt de små forlagenes bøker, sier Reitan.

Ga tilsynet informasjon

Det var Reitan som i vår ga Konkurransetilsynet informasjon som førte til en storstilt razzia hos de fire forlagene, samt Bladcentralen.

- Vi var forberedt på at det ville ta tid å behandle saken, men håpet på strakstiltak fra tilsynets side for å sikre fortsatt tilgang til bøker mens klagen ble behandlet, sier Reitan.

Slike tiltak var nødvendig for å hindre tap for Interpress på kort sikt, mener Reitan. Samtidig advarte de mot konsekvensene dersom Konkurransetilsynet ikke innførte noen grep.

- Vi synes det er veldig synd at dagens lovgivning og praksis ikke hindrer nye monopoler i det norske markedet, sier Reitan.

- Uheldig for konkurransen

Konkurransetilsynet har over lang tid vært opptatt av konkurransen i bokmarkedet.

- Det er uheldig at en aktør forsvinner ut av et marked der konkurransen allerede er svak. Det synes vi ikke noe om, sier avdelingsleder Gjermund Nese i Konkurransetilsynet, som ble informert om saken av Reitan Convenience tirsdag.

Etterforskningen av saken kommer til å fortsette uavhengig av om Interpress slutter med distribusjon av bøker.

- Uansett utfall av etterforskningen, vil ikke denne saken alene løse de begrensningene bokavtalen setter for en sunn konkurranse til beste for leserne i bokmarkedet, sier Nese.

- Bladcentralen ikke enerådende

Pål Bergdahl, administrerende direktør i Bladcentralen synes det er synd at en «god konkurrent» legges ned, men understreker at Bladcentralen ikke blir enerådende distributør i bokbransjen.

- Det finnes flere salgs- og distribusjonskanaler for bøker tilgjengelig, både fysiske og e-handelsløsninger. Dagligvare, kiosk og bensinstasjoner har en relativt lav andel av bokomsetningen i Norge, sier han.

Han sier Bladcentralen vil ta på alvor det at de blir dominerende leverandør i markedet.

- Vil dere vurdere å ta inn flere bøker enn de som er utgitt av deres eiere?

- Vi vil vurdere den oppståtte situasjonen og drøfte mulighetene for å ta inn flere bøker. Grunnlaget for dette tar utgangspunktet i kjedene sitt behov og beslutning, for et eventuelt økt sortiment på bøker, sier han.

Kristenn Einarsson er administrerende direktør i Forleggerforeningen, og mener nedleggelsen er uheldig for forlagene som ikke distribueres gjennom Bladcentralen.

- Det er viktig at alle forlag har distribusjonsmuligheter også til dette markedet, og man kan håpe at noen andre finner en plass i distribusjonsmarkedet, sier han.