Svenskene er blitt gode på kjeder som selger billigvarer i store kvanta.

Denne uka får Ikea, Henne & Mauritz, Lindex, Din Sko, Clas Ohlson, Jula, Biltema og de andre svenskene selskap av enda en svenske når varehuskjeden Rusta åpner storbutikk på Tiller.

Butikksjef Miriam Huynh og 15 ansatte i storbutikken legger siste finish på butikken.

– Vi gleder oss masse, sier hun.

Inntar Norge

15. oktober varehuskjeden sin første butikk utenfor Sverige da de klippet snora på Strømmen storsenter i Skedsmo. Åpningen i Trondheim er den fjerde i Norge på under en måned. For når Rusta skulle utenlands, var det enkelt å velge hvor.

– Norge er et bra marked for handel generelt og et fint land å etablere seg. Vi har sett i de grensebutikkene vi har etablert, at vårt konsept er tatt godt imot av norske kunder. Og det er jo noe alle vet; at nordmenn elsker svensker, sier daglig leder Thomas F. Erlandsen i Rusta Norge.

På oppussingstoppen

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole, sier det sånn:

– Det norske markedet er velbetalende. I tillegg har kanskje nordmenn mer duppeditter i garasjen enn de fleste andre. Og så pusser vi opp hjemmene våre opp i evigheten. At normenn generelt er så opptatt av hjemmene sine er muligens mye av forklaringen på at slike type butikker gjør det godt her.

Han mener svenskene har gjort såpass suksess med sine mange billigkjeder fordi de startet tidlig og lærte av hverandres organisasjonsmodeller.

– Jo lengre man har vært der, jo mer lærer man, og Sverige var utrolig tidlig ute med store, internasjonale kjeder. Kompetansen i de etablerte kjedene, har nok nye kjeder dratt nytte av, sier Steen.

Størst i landet

Butikken på Tiller blir den største Rusta i landet på 2300 kvadratmeter. Vareutvalget beskriver Erlandsen i Rusta som «altomfattende».

– Hjem, fritid, gjør det selv-segment. Men det som skiller oss fra andre, er hvor sterkt vi staser på sesongvarer. Så når butikken nå åpner på Tiller, er det en kjempestor avdeling med julevarer, sier han.

De fleste varene lages i Asia hvor Rusta får levert varer direkte fra produsentene.

– Det er mye av årsaken til at vi kan ha lav pris men fortsatt høy kvalitet: Vi kutter kkostnader ved å kutte mellomledd og med effektiv logistikk, sier han.

Ordning och reda

Om årsaken til at svenske kjeder lykkes så god, sier han dette:

– De får til konsepter og har driftsmodeller som evner å overleve i andre land enn Sverige. Og det er som et kjent svensk begrep, ordning och reda, i alt, sier han.

Thomas F. Erlandsen
Frode Steen, NHH Foto: Hallvard Lyssand
Foto: Kjell A.Olsen