Moods of Norway skal kutte kostnader for 35-40 millioner kroner neste år. Samlet skal 20 årsverk kuttes, og nedbemanningen kommer innen design, produksjon, logistikk og markedsføring, skriver Dagens Næringsliv. Moods of Norway har 431 ansatte.

Vekstplaner på is

En av gründerne, Jan Egil Flo, sier de for å få Moods of Norway på rett kjøl vil konsentrere seg om å drive egne butikker fremover.

- I dag finnes Moods of Norway i nærmere 500 butikker i Norge. Vi kommer til å kutte mesteparten av distribusjonen utenfor vår egen butikkdrift i 2016. Dette har sammenheng med at vi mener vi kommuniserer merkevaren best gjennom vårt eget Moods-univers. Vi vil også satse på netthandel, sier Flo til Dagens Næringsliv.

Selskapets internasjonale vekstplaner i Europa er også lagt på is, og den amerikanske konsernsjefen George Santacroce går av ved nyttår, fire måneder etter at han tok toppsjefjobben.

Stenger i New York

- Det internasjonale markedet er preget av mange sterke aktører, og konkurransen er knallhard. Vi har rett og slett ikke penger til å finansiere en stor utenlandsetablering for øyeblikket, sier Flo.

Moods of Norways butikk i New York, som åpnet i 2012, legges ned, mens driften av butikken i Los Angeles fortsetter.

- Mot underskudd

I 2013 omsatte Moods of Norway for 344 millioner kroner, og hadde et overskudd på 19,4 millioner. I år ender omsetningen mellom 325 og 330 millioner.

Flo utelukker ikke underskudd i år, for første gang siden oppstarten i 2003.

- 2014 kan ende med røde tall, det er julehandelen som avgjør hvor stort underskuddet blir, sier Flo, som skal ta over som toppsjef i selskapet fra nyttår.