Bedriften har tapt store penger på å være Fiat-forhandler.

Bostyrer, advokat Morten Ustgård i advokatfirmaet Bjerkan Stav, sier det er Bilmax selv ved styret og daglig leder Tore Bjørnstad, som har begjært oppbud. Sør-Trøndelag tingrett åpnet konkurs tirsdag. Første skiftesamling skal være 8. januar.

Ifølge Ustgård er det ennå for tidlig å si hva som er den direkte årsaken til konkursen. Bostyrer skal i dag ha et møte med de ansatte i firmaet om hva som nå vil skje videre.

Verdier for fire millioner

Selskapets aktiva er samlet på fire millioner kroner.

–Dette var en trist melding, daglig leder Tore Bjørnstad (45) i Bilmax.

–Ja, det er trist, det er nå det. Men jeg ønsker ikke å gi noen kommentar, det er min holdning, svarer Bjørnstad.

Det er Bjørnstad som eier Bilmax og som startet bilforretningen for noen år siden. Han har til tross for sin relativt unge alder drevet i bilbransjen i en årrekke.

Røde tall

Bilmax startet i sin tid med salg av nyere bruktbiler, før firmaet utvidet med nybilsalg. Firmaet er forhandler for Fiat, Alfa Romeo, Jeep og Isuzu varebiler. I fjor hadde Bilmax driftsinntekter på 49,2 millioner kroner og et underskudd på 4,2 millioner før skatt. Også i 2012 var det røde tall i regnskapet.

Tingretten antar at Bilmax vil være ute av stand til å dekke sine forpliktelser etter hvert som de forfaller. Betalingsvanskene er ikke av forbigående art. Fordringer i boet må meldes til bostyrer innen 16. desember.

Taper på Fiat

Kilder i bilbransjen forteller at ingen tjener penger på å være forhandler for Fiat. Fiat-forhandlerne er de bilforhandlerne som sliter mest. Flere bilforhandlere har måttet gi opp agenturet for Fiat.

Bilmax hadde god økonomi til og med 2010 da firmaet etablerte seg med nybilsalg. Firmaet bygde på lokalene i Vestre Rosten og pådro seg høy husleie. Man klarte ikke å betjene gjelden. I år går det ikke så aller verst, men underskuddet er blitt for stort. Man klarer ikke å rydde opp i «gammel moro».

Isuzu selger godt

Salget av Isuzu varebiler går godt, men utgjør ikke så mye at Isuzu redder den øvrige omsetningssvikten.

Folk i bransjen sier det tar tid for en ny forhandler å bygge seg opp. Konkurransen om bilkundene er knallhard.