Martin Klafstad slutter i stillingen som admnistrerende direktør for Rema Industrier, skriver dn.no.

- Jeg går ut av dagens stilling ved nyttår. Det har sammenheng med at vi flytter innovasjons- og merkeansvaret enda tettere på butikk, blant annet med Tom Kristiansen (adm. dir. i Rema 1000 Norge journ. adm.) som ny styreformann i Rema Brands. Det er innovasjon og merkevarer jeg kan best, og da kommer min kompetanse best til nytte andre steder hos oss, sier Klafstad til avisen.

Satsingsområde i Rema

Han har i to år ledet et av landets største dagligsvareprodusenter, Rema Industrier, som står for produksjon av Remas egne merkevarer (EMV). Rema har økt salget av egne merkevarer betrakelig de siste årene og satser tungt på såkalte EMV-er.

Rema Industrier har rundt fire milliarder kroner i årlig omsetning.

Ifølge dn.no slutter han brått i stillingen uten å vite hva han skal gjøre videre i Rema-systemet.

- Martin slutter etter eget ønske og som en følge av en omorganisering der vi ønsker å bruke hans erfaring og kompetanse andre steder i bedriften, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 til dn.no.

Slutter i styrelederverv

I kraft av sjefsjobben i Rema Industrier har Klaftsad også vært styreleder i flere av næringsmiddelfabrukkene Rema har eierinteresser i, blan andre Norsk Kylling på Støren, Kjelsberg Kaffebrenneri i Trondheim og fiskematprodusenten Maxmat i Bodø.

Til Dagens Næringsliv sier Klafstad at han nå også trekker seg fra flere av styrevervene.

- Fra storparten. For noen bedrifter har vi ikke bestemt oss, ennå, sier Klafstad ti dn.no.

Han ble headhuntet til dagens jobb før jul i 2012, og kom da fra jobben som sjef for Kavli Norge. Bare to år før dette igjen, jobbet Klafstad som innkjøpsdirektør i Rema.