Forsikringsselskapet Gjensidige brukte skjulte videoopptak og overvåket en kunde de mistenkte for å ha begått forsikringssvindel. Nå har Personvernnemnda godkjent selskapets metoder.

Gjensidige har hatt en langvarig konflikt gående med Datatilsynet om brudd på personopplysningsloven. I februar i år fikk selskapet en bot på 600 000 kroner av tilsynet, men anket dette inn for Personvernnemnda.

Nå skriver Dagens Næringsliv at nemnda har gitt Gjensidige medhold i framgangsmåten.

- Hengt ut

- Vi er blitt hengt ut som lovbrytere og verstinger av Datatilsynet. Det er godt å vite at metodene vi har brukt for å avdekke forsikringssvindel er lovlige, sier Ole Hermansen, leder for Gjensidiges utredningsavdeling.

Det var i juni 2013 at Datatilsynet mottok henvendelsen fra personen som reagerte sterkt på måten Gjensidige hadde gått fram på.

Klageren reagerte på at Gjensidige hadde hentet inn og behandlet betydelige mengder personopplysninger fra ham selv, fra offentlige myndigheter og fra helsepersonell. Selskapet analyserte også mannens økonomi, og filmet og tok bilder av ham i skjul. Også mannens samboer ble kontaktet.

LES PÅ PLUSS: Dom gir høyere erstatninger

- Overrasket

Datatilsynet mente dette var et uforholdsmessig inngrep i klagerens privatliv, men nemnda konkluderer med at framgangsmåten var berettiget, «i og med at det forelå konkret mistanke om svik», som det heter i vedtaket.

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet sier han er overrasket over vedtaket, og viser til at politiet må ha en rettslig kjennelse for å gjøre noe lignende.