Den Reitan-eide spillbutikken Spaceworld slår seg sammen med lyd- og bildebutikken Soundgarden.

- Vi har en ambisjon om å bli selve godtebutikken for personlig teknologi, lyd og spill, og vi ser fram til å sette i gang, sier administrerende direktør i Soundgarden, Roar Olafsen, som blir leder for det nye selskapet i en pressemelding.

Spaceworlds hovedprodukter er mobil, nettbrett og spill, mens Soundgarden selger lyd- og bildeprodukter som tv, hjemmekinoanlegg, stereoanlegg og radio.

- Industriell match

Finansdirektør Kristin Genton i Reitangruppen kaller sammenslåingen en god industriell match:

«Målet er å skape et konkurransekraftig konsept og gi kundene en bedre handleopplevelse. Bestselgere fra begge kjeder går inn i sortimentet for alle butikker», skriver hun i en e-post til adressa.no.

Reitangruppen skal eie 45 prosent av det sammenslåtte selskapet Spaceworld Soundgarden, og Soundgarden resterende 55 prosent.

Spaceworld ble etablert i 1984 og har 39 butikker, mens Soundgarden ble etablert i 1994 og har 19 butikker. I Trondheim har Spaceworld butikk på Trondheim Torg og Soundgarden har butikk i Fjordgata. Reitangruppen kjøpte Spaceworld i 2006.

- Økt omsetning

Sammenslåingen av de to butikkjedene gir ifølge pressemeldingen kostnadsbesparelser gjennom felles lokalisering. Genton svarer slik på spørsmålet om hva sammenslåingen betyr for antall butikker og antall ansatte:

«Målet er å skape et attraktivt konsept som gir økt kundetrafikk og omsetning. Til dette vil selskapet trenge dyktige og engasjerte medarbeidere i butikkene. Begge kjeder har i dag gode beliggenheter og disse vil være utgangspunktet for den videre satsingen.»

- Skal være med videre

Genton skriver at Reitangruppen ønsker å være med på å utvikle Spaceworld Soundgarden videre.

«Som eier søker vi hele tiden muligheter for å videreutvikle selskapet. Med Soundgarden som største aksjonær får selskapet en hovedeier som er lidenskapelig opptatt av virksomheten. Det tror vi er bra for ethvert selskap. Vi ser frem til å være med som eier videre. Et sammenslått virksomhet vil gi økt konkurransekraft hvor vi sammen blir bedre enn hver for oss.»

Spaceworld omsatte for 333 millioner kroner i fjor.