- Interia Butikk AS har dessverre kommet til veis ende. Det er trist, men vi har vært nødt til å konkludere med at det er for vanskelig å drive en slik butikk i Trondheim. Styret har funnet det riktig å avvikle selskapet.

Det var beskjeden som møtte møbelbutikkens kunder på Interias Facebook-sider fredag. Butikken har de siste årene holdt til i Nordre gate.

- Ikke morsomt

Interia har vært en kjent merkevare i Trondheim i snart 15 år. Lars Johansen har i nesten hele perioden sittet som daglig leder. I 2013 tok hans samboer, Heidi Frøseth, over butikkdriften. Hun synes det er veldig trist av butikkeventyret nå er over.

- Dette er ikke noe morsomt. Vi har kjempet for dette. Man har en drøm, og man jobber ekstra hardt for at den skal gå i oppfyllelse. Vi har jobbet hele tiden for at dette skulle fungere, og hatt flinke ansatte. Men tjener man ikke penger, går det ikke, sier Frøseth.

Satset stort

Interia har lagt mye ære i å holde seg i Midtbyen. I 2010 satset selskapet alt, da det flyttet inn i et tre etasjer stort butikklokale i Olav Tryggvasons gate 12. Omsetningen i butikken begynte imidlertid å falle høsten 2012, og dette fortsatte våren 2013.

Selskapet som på den tiden drev butikken, Interia Bolig, gikk konkurs i 2012. Etter dette tok morselskapet Interia AS over butikkdriften, men også dette selskapet gikk over ende i 2013. Etter dette ble butikken solgt av Johansen til Frøseth, som har vært eneeier i selskapet Interia Butikk og videreført driften i butikklokalene i Nordre gate.

LES SAKEN: Solgte til samboer like før konkurs

Frykter for Midtbyen

Selv om butikken i Nordre gate er betydelig mindre enn de tidligere butikklokalene, sier Frøseth at det har blitt veldig vanskelig å drive butikk i Midtbyen.

- For vår del har det vært et problem at kundene ikke kommer til for å laste på møblene. Vi hadde en lang byggeperiode utenfor butikken, før det ble gågate utenfor. Men det er et generelt problem i Midtbyen at det er få parkeringsplasser, og at det ikke skjer nok til at kundene kommer naturlig. I tillegg har nettet tatt en solid del av salget. Vi har folk som kommer innom og ser og lar seg imponere, men når de går, sier de at de vil sjekke varene på nettet. Netthandelen ødelegger nok utrolig for Midtbyen. Vil man ha butikker i Midtbyen, må man også handle der, sier hun.

- Hadde det vært bedre å flytte ut av Midtbyen?

- Det er det delte meninger om. Jeg tror vi hadde berget bedre om vi hadde hatt flere parkeringsplasser. Men vi var forankret i Midtbyen, og jeg er stolt av at vi turte å satse, sier hun.

Vanskelig etter konkurs

Frøseth er også åpen på at de tidligere konkursene har ført til problemer for butikken. Både gjennom krav fra leverandørene, og negativ oppmerksomhet gjennom avisene.

- Mange av leverandørene stilte krav om innfrielse av gammel saldo fra Interia AS som vilkår for fortsatt levering. Slike vilkår svekket driftsresultatet for 2013 vesentlig. For 2014 har selskapet vært i ordinær drift hele året uten noen ekstraordinære kostnader. Årsregnskapet for 2014 ser ut til å bli vesentlig bedre enn 2013, men verken omsetning eller resultat er tilstrekkelig til å kunne forsvare fortsatt drift, sier hun.

- En æra er over

Nå vil det være opphørssalg i butikken i Nordre i minst 14 dager, opplyser Frøseth. Deretter vil møbellageret på Øysand bli håndtert. Målet er en kontrollert avvikling. På Interias Facebook-sider gikk det fredag ut en siste hilsen til kundene.

- En æra er over. Interia har vært en merkevare i Midt-Norge de siste 15 årene, og det er med tungt hjerte vi sier adjø til alle de flotte kundene som har handlet hos oss gjennom alle disse årene.

- Det var svært tungt å drive i 2013, men i 2014 har vi en omsetningsøkning måned for måned. Vi styrer mot pluss, sa daglig leder og eier Heidi Frøseth til Adresseavisen tidligere i år. Foto: Mari Vold
Interia butikk AS fikk en utfordrende start i Nordre gate etter konkursen i Interia AS. Foto: Marianne Tønset