I 2014 fikk Forbrukerrådet omtrent 100 000 henvendelser. I 12 000 av dem er det oppført at en privatperson er motpart.

- Antagelig er antallet høyere, men i mange av henvendelsene er det ikke oppført motpart eller motparten er ukjent, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til Aftenposten.no.

Bare i fjor doblet antallet annonser på markedsplassen Finn.no seg, til 3,9 millioner annonser. I tillegg har salgsgrupper på sosiale medier som Facebook er det blitt stadig lettere for privatpersoner både å kjøpe og selge stort og smått.

«Småvare-pirater»

Langt de fleste klagene til Forbrukerrådet gjelder bil og husleie - to områder hvor det alltid har vært vanlig med private motparter.

Men det er særlig i småvaremarkedet at piratene lurer, advarer Flønes.

- Piratene befinner seg først og fremst i de privatmarkedene hvor det ikke er like viktig for forbrukeren å sjekke varen, og som kan sendes i posten, som for eksempel kjøp av brukte mobiltelefoner eller falske merkevarer, sier hun.

- Vi har hørt om folk som har fått en murstein i posten i stedet for en Iphone.

Dobling i privatannonser

Finn oppgir ikke tall på antallet henvendelser som gjelder useriøse aktører, men har en egen avdeling som jobber med forbrukertrygghet.

- De aller fleste handlene går for seg som de skal, men her som andre steder finnes det noen som driver med svindel, sier Geir Petter Gjefsen, leder for avdelingen.

Verdien på varene til salgs på Finn Torget har også steget sammen med annonseøkningen, fra 4,8 til 7,2 milliarder kroner i 2014.

- Vi får tips om useriøse annonser, og henvendelser fra folk som har vært utsatt for noe. Dukker det opp trender, så prøver vi å lære oss dem og utvikle kontroll og verktøy som kan ta det, sier han.

Vanlige tegn på svindel

Vanlige tegn på svindel er dårlig oversatte annonsetekster, folk som ikke vil overlevere det de selger personlig, bilder lånt fra andre annonser og urimelige priser - enten den ene eller den andre veien, forteller Gjefsen.

Han synes ikke det er for lett å være pirat i privathandelen.

- Vi jobber aktivt for å stoppe det, blant annet gjennom kontroll av hver annonse og samarbeid med Forbrukerrådet. Vi oppfordrer alle som blir utsatt for noe til å ta kontakt, sier han.

Ikke bli lurt!

Både Forbrukerrådet og Finn.no har klare råd for å unngå å bli lurt av piratene.

Sjekk hvem du handler med. Jo mer kontaktinfo som er oppgitt, jo mer troverdig er selger. Gjør et nettsøk på navn og prøv og bekreft at selgeren er den han sier han er.

Krev skriftlig avtale. Særlig hvis du kjøper dyre varer som bil eller båt, men gjerne også for mindre ting. En ærlig selger går med på det.

Gi en frist på tilbudet ditt. Angreretten gjelder ikke i privathandel, og du kan risikere at selger krever erstatning av deg hvis du ikke kjøper gjenstanden. En frist gjør at avtalen ikke er inngått før selger har akseptert.

Bruk sikre betalingsløsninger. Depositumskontoer som fryser pengene frem til kjøper har fått varene sine er det tryggeste.