«Det e itj'nå som kjæm tå sæ sjøl». Slik begynner teksten på den ene siden av melkekartongen fra Q-meieriene.

Vømmøl-sitatet er overskriften på Q-meieriene-sjef Bent Myrdahls fortelling om gründerskap og selskapets rolle som «utfordrer» i det norske meierimarkedet.

På søndag skrev en kunde en melding til Myrdahl på nettjenesten Twitter: «Vømmøl-sitater er... Ganske frowned upon @QBentM». Kort tid etter kom svaret fra @QBentM, som er brukeren til Myrdahl:

«Takk for tilbakemelding. Vi finner et nytt sitat. Kommer om litt.»

Endrer sitat

Overfor adressa.no avviser imidlertid sjefen for Q-meieriene at Twitter-meldingen fra kunden er årsak til at de nå endrer sitatet på melkekartongene, eller at det ligger noe politisk bak endringen.

- For oss er ikke det sitatet noe annet enn et sitat fra en Vømmøl-sang fra 70-tallet. Vi legger ikke noe mer i det enn det, og det bare to forbrukere som klaget.

Hans Rotmo har i vår kommet med kontroversielle uttalelser om muslimer, flyktninger og islam.

Les også: Q-meieriene saksøker Fjordland for plagiat

Les også: Q-meieriene varsler mulig søksmål mot staten

Variasjon

I slutten av mai uttalte han at «muslimene er en miljøforurensning i Europa», noe som skapte sterke reaksjoner.

Han angret senere på uttalelsene.

Bent Myrdahl forteller at den første teksten med Vømmøl-sitatet som overskrift ble skrevet i fjor, og at den neste som kommer var skrevet lenge før det igjen.

- Den nye er allerede trykket. Det blir Shakespeare med «Ingenting kommer av ingenting». Etter det blir det et sitat fra Forskerfabrikken. Hele tanken her har vært at vi skal variere, og at vi trenger forslag til nye ideer fra forbrukerne, sier han.

Denne meldingen skrev en kunde til Q-meieriene-sjef Bent Myrdahl på Twitter. Foto: SKJERMDUMP