Selv om Coop har kjøpt Ica, klarer de ikke stagge de to argeste lavpriskonkurrentene Rema 1000 og Kiwi. Gamle Ica/Rimi taper markedsandeler.

Ica har så langt i år gått på en kraftig smell når det gjelder markedsandeler i dagligvaremarkedet. Etter at Coop i oktober i fjor kjøpte Ica Norge, er det de som sitter igjen med regningen, skriver Aftenposten.no.

Mens Ica i starten av året ifølge analysebyrået Nielsen hadde 10,5 prosent markedsandel, er fasiten et halvt år senere 8,9 prosent, et fall på 1,6 prosentpoeng. Det viser uoffisielle tall fra Nielsen Aftenposten har fått tilgang til.

- Vi lider under sammenslåingen med Ica, det er det ingen tvil om, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis i Coop Norge, som likevel mener forklaringen er ganske enkel:

- Konkurransetilsynet påla oss at vi måtte selge 93 av Ica-butikkene til Norgesgruppen og Bunnpris for å godkjenne kjøpet.

Les også: Rema og Kiwi vokser i Trøndelag

Les også: Coop vokste mindre enn markedet

Norgesgruppen over 40 prosent

De nye butikkene som Bunnpris og Norgesgruppen overtok, har også ført til at disse to kjedegrupperingene har økt sine markedsandeler i de tallene Aftenposten har fått tilgang til.

Etter første halvår i 2015 har Bunnpris økt med 0,4 prosentpoeng mens Norgesgruppen har økt sine markedsandeler med 0,8 prosentpoeng og har nå 40,7 prosent markedsandel.

- Vi har mange dyktige kjøpmenn som gjør en fantastisk jobb og det setter kundene våre tydeligvis pris på, er den knappe kommentaren fra Norgesgruppens Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt.

De ønsker ikke å kommentere tallene ut over det.

Kiwi, som er kjedens flaggskip og lavpriskonsept, er en av vinnerne etter første halvår, som de var i fjor. Nå har de en markedsandel på 18,7 prosent, en økning på 0,9 prosentpoeng.

Remas Coop-kupp

Da det ble kjent at det var Coop og ikke Rema som endte opp med å kjøpe Ica Norge, var Rema-sjef Ole Robert Reitan fryktelig irritert. Han var likevel ikke interessert i å betale det samme som Coop.

Men han er ikke en person som lar seg avfinne med at erkekonkurrenten skal vokse seg stor og sterk, og satte likevel i gang en jakt på butikker i Ica-systemet. Planen var å overta butikklokalene som ikke hadde bundet leiekontrakten til Ica. Så vidt Aftenposten kjenner til, har det ført til at Reitan har fått tak i over 20 butikker som skulle blitt Coop-butikker, men som Rema kommer til å sette sine skilter på i stedet.

I tillegg kan det se ut som Rema har hatt en bra vår salgsmessig. De har også økt markedsandelen med 0,6 prosentpoeng, fra 23,7 til 24,3 prosent.

Rimi verst av alle

Tallene viser også at Rimi er den kjeden som blør mest. I 2001 var Rimi Norges største enkeltkjede med en markedsandel på 17,8 prosent. Gjennom år med feilstyring og tap har kjeden nå en markedsandel på 5,5 prosent.

Da Coop kjøpte Ica, var det nettopp for å bli større og dermed få mer makt i forhandlingene med leverandørene. Allerede før Coop har fått omprofilert kjeden, har den falt til 8,9 prosent.

- Dette er en krevende periode, det er det. Det har vært krevende å holde i gang Ica og Rimi til vi får omprofilert butikkene. Mens Norgesgruppen og Bunnpris kan omprofilere nesten over natten, skal vi hente det beste fra de ulike konseptene og lage noe bedre enn vi har i dag. Det tar litt tid. Samtidig skal vi nedbemanne med 550 ansatte. Vi har klart å holde en bra fart, tross alt, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis i Coop.

Les også: Ica Norge taper 50 mill. i måneden

Les også: Dagligvarehandelen vil lagre bilder i 90 dager