I juli økte matvareprisene med 1,8 prosent i juli måned, mens konsumprisen totalt falt med 0,1 prosent, viser konsumprisindeksen fra Statistisk Sentralbyrå. Det skriver Aftenposten.

Sommersalg på klær førte til at disse prisene sank med 3,9 prosent i juli og var det som dro konsumprisindeksen ned. Matprisene dro motsatt vei, skriver byrået.

Dermed har matprisene steget med totalt 5,2 prosent de siste fire månedene.

Orkla varslet prisøkning

At matprisene øker i juli skyldes flere ting, deriblant mindre konkurranse og kronekursen. Samtidig har matkjedene et av sine tre prisvinduer 1. juli, hvor både nye varer får muligheten til å komme inn i butikken samtidig som prisene justeres.

Norges største matvareprodusent, Orkla, varslet de økte prisene da de la frem sine kvartalsresultater i mai i år.

Dyrere mat om sommeren

I fjor sommer økte mavareprisene med 3,2 prosent i løpet av juli måned. Dette var den største endringen i løpet av en eneste måned siden midten av 1980-tallet. Mat- og landbruksminister Sylvi Listhaug reagerte umiddelbart og kalte matkjedene og matleverandørene inn på teppet for å få en forklaring på den voldsomme prisveksten.

Kiwi innrømmet i løpet av sommeren at mindre konkurranse i disse månedene gjorde det enklere å sette opp matprisene.

– Konkurransen fungerer den, men det er roligere når vi ligger og soler oss. Vi har ferie, vi også, sa Kiwi-sjef Jan-Paul Bjørkøy til Aftenposten i august i fjor, da han skulle forklare hva som hadde skjedd med prisene. Samtidig lovet han å sette ned prisene.

Les også: Økte matpriser dro opp inflasjonen

Les også: Matkjedene innkalt på nytt

Sterk økning siste fire måneder

Etter det Aftenposten kjenner til har flere matkjeder jobbet hardt for å ikke havne i samme situasjon som i i fjor, med et stort prishopp i juli.

Noen har derfor økt prisene før 1. juli for å fordele prisøkningen.

Ser vi på Statistisk sentralbyrås prisindeks for de siste fire månedene, ser vi at prisøkningen er så høy som fem prosent.

Les også: Matbutikkene har lagt på prisene 2 prosent ekstra

Les også: - Jeg har opplevd at det er en frykt blant leverandørene

Les også: Virke raser mot rapport om matvareprisene

Dyrere krone

Den siste tiden har Norge slitt med en kraftig styrket kronekurs. Det betyr at alt vi kjøper fra utlandet, koster mer enn før. Matprodusentene handler mange av sine råvarer i utlandet og dette påvirker matprisene sterkt. I tillegg har flere råvarer økt mer enn normalt.

Kilder i dagligvarekjedene sier til Aftenposten at leverandørene har økt prisene mer enn de har hatt mulighet til å legge på prisene ut til forbrukerne. Så langt har ikke leverandørene villet kommentere dette.

- For å si det sånn, leverandørene har hatt store prisøkninger og vi har ikke tatt ut dette i butikkene. Det betyr at marginene våre faller, sier en aktør Aftenposten har snakket med.

Er du nysgjerrig på hvorfor dagligvarekjedene tjener så bra? Bruk noen minutter på denne saken: Matbaronene tjener mye mer enn «en krone her og en krone der».

Ica og Rimi sliter

I vår fikk Coop klarsignal fra Konkurransetilsyne for å overta Ica-kjeden, som eier kjedene Ica, Rimi og Matkroken. Mens Norgesgruppen, som eier kjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker, og Bunnpris har omprofilert de butikkene de fikk overta, sliter Coop med hastigheten for å få omprofilert sine 450 nyinnkjøpte butikker.

Samtidig som de omprofilerer skal de også kutte 550 ansatte som en del av effektiviseringsarbeidet. De er nå ferdig med første runde av oppsigelsene og er nå midt i andre runde, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis til Aftenposten.

- Vi skal ta det beste fra Ica og det beste fra Coop og lage et nytt konsept. Dette tar tid og krefter og dessverre må noen gå underveis. Blant annet legger vi ned 70 butikker i denne prosessen, sier Takle-Fris til Aftenposten.

Les også: Coop vokste mindre enn markedet

Ica dyrere

Flere kilder Aftenposten har vært i kontakt med i dagene før Statistisk sentralbyrå la frem sine tall forteller at prisbildet er endret det siste halve året. Mens Kiwi og Rema har en prisøkning på rundt én prosent, mener flere at prisene i Ica-butikkene har steget mer enn gjennomsnittet i bransjen. Noen nevner tall opp mot seks prosent prisøkning, og det er kjeden Matkroken som er den som har størst prisøkning.

- Rimi har ikke gjort noe med prisene men Matkroken har begynt å gå over til prisene vi har hos Coop Marked, sier Takle-Friis i Coop.

Han mener de har fulgt prisopgangen i markedet.

- Vi ser at kjedene Coop Extra, Kiwi og Rema 1000 har en helt annen priskonkurranse enn de mindre kjedene, sier Takle-Friis.