Kulset sier at Uno-X i flere år har vært interessert i å overta de ubetjente bensinstasjonene til finske St1, og at de tidligere har uttrykt det overfor det finske selskapet.

Nå har Konkurransetilsynet stilt krav om at St1 må selge sine 39 egne stasjoner i Norge, for å få overta Shells 420 bensinstasjoner. Men tilsynet sier også at ingen av de fire nasjonale kjedene får overta St1-stasjonene, inkludert Uno-X.

Kulset sier at de ikke har vært i kontakt med St1 i forbindelse med Shell-kjøpet, men at de hadde forventet å få muligheten til å kjøpe selskapets norske stasjoner.

– Det var ganske opplagt at St1 ville bli pålagt av Konkurransetilsynet å selge sine egne stasjoner for å få kjøpe Shell-stasjonene. Men jeg tenkte det også var opplagt at tilsynet ønsket å styrke Uno-X som den eneste reelle automatkjeden i Norge, sier Kulset til adressa.no.

Egne ubetjente stasjoner

Uno-X Gruppen selger drivstoff både gjennom ubetjente Uno-X Automat-stasjoner og betjente YX-stasjoner. St1s ubetjente stasjoner er hovedsakelig basert på Østlandet, og Kulset mener de ville passet godt med Uno-X' egne automatstasjoner.

Han sier at det er relativt få Uno-X Automat-stasjoner i det samme området, og at de ville vært interessert i å kjøpe alle St1s stasjoner.

– Vi har møysommelig bygd oss opp fra en markedsandel på rundt fem prosent til ni prosent, men vi er fortsatt bitte små sammenlignet med Statoil, Shell og Esso. Jeg skjønner ikke hvorfor tilsynet ikke benytter muligheten til at det kan etableres en større nasjonal automatkjede, sier Kulset.

Felles prisoppgang

Konkurransetilsynets begrunnelse for at ingen av de fire nasjonale kjedene får kjøpe de finskeide bensinstasjonene, er at de mener det er en vesentlig begrenset konkurranse i det norske markedet.

Ifølge tilsynet er det en stilltiende koordinering mellom de store aktørene, blant annet gjennom en felles prisoppgang hver mandag og torsdag. Tilsynet sier at de ikke har indikasjoner på at det foregår ulovlig samarbeid, men at de ukentlige prisoppgangene er skadelig for konkurransen.

– Det er i dag en koordinert adferd mellom de fire store selskapene, inkludert Uno-X, sier Øyvind Nilssen, nestleder i avdeling for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet.

Han sier at St1 har opptrådt som en uavhengig aktør i det samme markedet, og dermed bidratt til å presse prisene ned. Han sier at det derfor er viktig at en ny aktør overtar disse stasjonene.

– Selv om St1 har vært en mindre aktør på Østlandet, så har de spilt en veldig viktig rolle i markedene hvor de har vært til stede, sier Nilssen, som mener at Uno-X ikke har hatt den samme rollen.

– Ubetjente stasjoner er generelt litt billigere enn de betjente, men vi har funnet ut at Uno-X er med på koordineringen som pågår. Hvis vi hadde latt de overta St1-stasjonene, så ville koordineringen vært mer omfattende, sier han.

– Må følge konkurrentene

Vegar Kulset i Uno-X Gruppen sier at drivstoffprisene i mange år har blitt satt tilbake til de veiledende prisene hver mandag, og at det etter hvert også har begynt å skje på torsdag. Men han tror likevel ikke at det har stor betydning for snittprisene gjennom uken.

– Jeg tror de fleste selskapene selger med tap på søndag, og hvis de skulle fortsatt med det hele uken, så ville det til slutt ikke vært noen igjen i bransjen, sier han.

Kulset sier at drivstoff er et veldig prissensitivt produkt, og at prisene også er veldig synlige for kundene gjennom prismastene på stasjonene.

– Hvis man har en pris som er noen øre høyere enn nabostasjonen i noen timer, så selger man ikke noen ting. Det er derfor helt nødvendig å følge konkurrentenes priser. Gjør vi ikke det, så selger vi ikke drivstoff, sier han.