- De kikker ikke bare, men kjøper også

Utstillerne på Trøndersk Matfestival solgte for 7,5 millioner kroner.

Lørdag, den siste dagen av Trøndersk Matfestival, skinte sola. Omsetningen til utstillerne økte med en halv million kroner fra året før. 

Saken oppdateres.

Det er en halv million kroner mer det ble omsatt for på festivalen i fjor.

Daglig leder Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke, som arrangerer festivalen, er fornøyd.

- Det er en gledelig økning. Det som er så gøy når så mange utstillere deltar, er at det også er så bra salg. Folk kikker ikke bare, men kjøper også, sier Rustad.

Trøndersk Matfestival ble arrangert på og rundt Torvet i Trondheim fra torsdag 30. juli til om med lørdag 1. august.

LES OGSÅ: Lokal mat – en politikkdrevet suksesshistorie

20 nye produsenter

Totalt var 117 utstillere på festivalen, hvor lokale matprodusenter profilerer seg og selger produktene sine. Det var 20 nye utstillere som deltok i år. Blant disse er Grindal Ysteri fra Rennebu, Frøya Tare fra Sula, Sylte Gårdsslakteri fra Surnadal og Trondheims-restauranten Sot bar og burger. 85 av årets utstillere solgte produktene sine under festivalen, og det er 15 flere enn under fjorårets festival.

- Vi har sett det før at de godt etablerte som har sine etablerte kunder, selger bra. Blant annet økte Dalpro salget fra i fjor. Kombinasjonen med å selge håndmat og produkter var bra. Vi ser at folk både vil kjøpe mat for å spise der og da og produkter de tar med hjem. Festivalen har blitt en smaksarena for god mat, sier Rustad.

I fjor ble det anslått at 160 000 besøkende var innom matfestivalen, og ifølge Rustad viser tellinger at enda flere besøkte årets.

LES OGSÅ: Krever mer tilbake for sponsorpengene

Ølfestival

Samtidig med matfestivalen, ble Bryggerifestivalen arrangert for første gang. Målet er å være en utstillingsplass for spesialøl og håndbrygget øl fra bryggerier i Midt-Norge.

12 trønderske bryggerier deltok på festivalen, og i tillegg deltok åtte fra andre steder. Blant andre Nøgne Ø fra Arendal, Kinn Bryggeri fra Førde og Ringnes.

LES OGSÅ: Rørvik Fiskemat er årets lokalmatprodusent

- Kobler mat og øl

Det ble solgt øl og mat på Bryggerifestivalen for 1,7 millioner kroner, og 10 000 besøkte den.

- Festivalen er en unik kombinasjon av mat og øl, som ikke mange andre har. Det er en kunnskapsfestival om lokalprodusert øl, hvor det er mulighet til å snakke med bryggerne og smake ulike øl. Folk koser seg og prøver forskjellige øl, og kombinerer det med god mat. Her kobler vi matkunnskap med ølkunnskap fra bryggeriene, sier Rustad.

På forsiden nå