Det familieeide kleskonsernet Kleins hadde en omsetning på 105,2 millioner kroner i fjor, og det er 5,8 millioner mer enn i 2013. Samtidig er både drifts- og årsresultatet snudd fra underskudd til overskudd. Resultat før skatt endte på 196 513 kroner i fjor.

Administrerende direktør og medeier Robert Klein i Kleins kaller fjoråret veldig blandet.

- Vi hadde en fin vekst i Companys-systemet. Den største veksten er der. Vi har også en liten vekst i Kleins på Sirkus Shopping, mens butikken på City Syd hadde en nedgang på to prosent. Kleins Byhaven hadde en tilbakegang på ni prosent, og Nordre var tre prosent tilbake. Det har litt med at dameavdelingen ikke kjøpte inn nye varer på slutten av året, sier Klein.

Ombygging gir pluss

De to Kleins-butikkene i Midtbyen, Nordre og Byhaven, er bygd om i 2015. Mens det tidligere var både dame- og herreklær i butikkene, selger Nordre-butikken i dag kun herreklær, mens den på Byhaven selger dameklær.

- Herreavdelingen på Nordre har alltid gått bra, og vi har hatt for liten plass til å rendyrke det uttrykket. Byhaven har blitt en mer luftig butikk, og har fått et mer eksklusivt preg. Begge har fått god mottakelse og tallene er bra, sier Klein.

Kleins på Byhaven har økt omsetningen med ti prosent fra i fjor, men Nordre-butikken var stengt under ombyggingen og det er derfor vanskelig å sammenligne.

Byporten øker mest

Ut over de fire Kleins-butikkene, driver konsernet også Companys-butikker på Trondheim Torg, på Ski Storsenter og Strømmen Storsenter i Akershus og i Byporten kjøpesenter på Jernbanetorget i Oslo sentrum.

Alle øker salget, og Companys-butikken på Byporten har økt omsetningen mest til nå i år, med 49 prosent. Butikken flyttet i fjor sommer fra Oslo City til nabosenteret Byporten.

Kleins-konsernet driver også de to herreklesbutikkene Park på Trondheim Torg og Sirkus Shopping.

Begge øker omsetningen, og den på Sirkus med 32 prosent til nå i år.

- Økningen er så stor fordi den lå på lave nivåer. Men nå har butikken fått fotfeste og leverer knalltall, sier Klein.

- Nett blir størst

Kleins-konsernet har også nettbutikk. Veksten i nettsalget var 300 prosent i fjor.

- Nettbutikken blir viktigere og viktigere. Det blir omtrent samme vekst i år som i fjor. Omsetningen i nettbutikken er beskjeden i forhold til totalomsetningen i konsernet, men det er avdelingen som vokser raskest. Jeg tror at om ikke mange år, er det den største avdelingen, sier Klein.

Han kaller markedet Kleins selger klær i for «medium pluss» når det gjelder prisnivå.

- Vi ser på hvilke konkurrenter som fører de samme merkene som Kleins. Det er Høyer, Companys og Bogart Cosmo som har flest like merker, og er de største konkurrentene. Fra 2013 til 2014 hadde vi vekst, men ikke på Byhaven. Vi merker derfor konkurransen på Kleins, mens Companys samtidig har en fantastisk vekst, sier Klein.

Samtidig øker markedet i det han kaller «medium pluss».

- Folk kjøper dyrere klær, og det har blitt dyrere å reise og kjøpe ting i utlandet på grunn av lavere kronekurs. Det slår positivt ut for aktørene i Norge, og turistene synes ting er billigere i Norge, sier Klein.

Klær blir dyrere

Den svakere kronekursen målt mot andre lands valutaer gjør det dyrere å importere varer. Det vil etter hvert gjøre det dyrere å kjøpe klær, forteller han.

- Klesprisene må nå gå opp, jevnt over også for rimeligere ting. Folk er også blitt mer opptatt av å kjøpe kvalitet i forhold til miljøhensyn. Det blir mer en investering enn før, og ikke bruk- og kastmentalitet, sier Klein.

Kleins-konsernet har i år restrukturert selskapene, slik at alle butikkene blir egne selskaper. Eiendom er skilt ut for seg selv.

- Det blir lettere å ekspandere videre når vi er restrukturert med tekstil på én side og eiendom på én side, sier Klein.

Årsregnskap
Barnebidrag AS(Kleins-konsernet)
Mill. kroner20142013Endringi prosent
Driftsinnt.105,299,46
Driftsres.0,27-2,4-
Res. før skatt0,2-2,5-