Ansatt for å reklameblogge

Mercursenteret i Trondheim har ansatt tre bloggere for å skape blest om kjøpesenteret.

  Foto: MARIANNE TØNSET

Saken oppdateres.

– Det er ikke lenger nok å fortelle folk på en statisk måte hva de skal kjøpe og hvorfor. De krever opplevelser, sier Pia Biermann, senterleder ved Mercur i Trondheim.

Én million nordmenn er innom Facebook hver eneste dag, og tenåringsjenter og -gutter når ut til flere hundre tusen nordmenn i uken gjennom de private bloggene sine. Nå vil også bedrifter og selskaper melke mulighetene som ligger i de sosiale mediene. Mercursenteret har i sin blogg blandet fire jenters tanker og opplevelser med omtale av produkter man kan finne på kjøpesenteret. Det har 135 000 brukere vært interessert i siden oppstarten i august i fjor. Hver av dem har brukt i gjennomsnitt 2,25 minutter inne på bloggen.

– Hvor mange bruker så lang tid til å se på en annonse, spør Biermann retorisk.

Vanskelig å tallfeste

Hun innrømmer likevel at eksponering ikke nødvendigvis er det samme som påvirkning. Og å tallfeste gevinstene av reklamebloggen og profilene på Facebook og Twitter er vanskelig. Men senterlederen tror at butikkjedene opplever økt etterspørsel etter produkter som kun er omtalt gjennom nettjenestene.

– Det er forskjell på profilskapende og salgsutløsende reklame, og det er alltid vanskelig å si hvordan de to typene slår ut. Men det er tydelig at de sosiale mediene har gjennomslagskraft til å tiltrekke seg mennesker og å skape engasjement, sier Biermann, som har sett en åtte prosent økning i besøkende til senteret siden samme tid i fjor.

Skaffe trafikk

Fortsatt reklamerer senteret i tradisjonelle kanaler som kino, busser, og plakater – men mye av markedsføringen går på å skaffe trafikk til blogg og hjemmesider. Butikkene ved senteret henvender seg til bloggerne når de har et produkt de ønsker omtale av. Men i stedet for å avbilde produktet med en angitt pris, lager bloggerne en historie rundt varen som de publiserer på bloggen.

– Slike personlige innlegg vekker engasjement og interesse blant leserne. Det skal være «infotainment» – folk må sitte igjen med eneller annen opplevelse, sier Biermann.

Biermann er ikke bekymret for at blandingen av redaksjonelt innhold og produktomtale etterlater forbrukerne forvirret over hvem avsenderen er.

– Man kan godt kalle det snikreklame, bortsett fra at det ikke er noe snikete ved det. Det er tydelig at dette er en blogg for kjøpesenteret Mercur, og mercurnavnet står i vignetten, sier Biermann.

Senterlederens mål er å gjøre bloggen til et livsstilsmagasin, og bloggernes innlegg kan derfor gjerne være litt private. 60 prosent av innholdet er derfor ikke direkte relatert til kjøpesenterets butikker, og handler mer om konsertopplevelser, film og musikk.

– Hvis jeg er fornøyd med et produkt, deler jeg gjerne det med leserne. Vi har stort sett fått frie tøyler i hva vi ønsker å skrive om. Vår oppgave er å skape engasjement, sier Vibeke Hay Wold, som skriver de fleste innleggene i Mercur-bloggen.

Ønsker omtale

Biermann mener hun har mer kontroll på konseptet Mercur i bloggen enn i tradisjonell reklame, som ofte blir gjort av eksterne byrå. At fire jenter skriver fritt under senterets navn, er heller ikke kjedene bekymret for. Informasjonsansvarlig i Hennes & Mauritz Norge, Guro Forseth, kjenner ikke til bloggen til Mercur. Hun er positiv til sosiale medier som en kanal for å møte kunder. At man ikke kan hindre eventuelle uheldige innlegg, innrømmer hun derimot er en utfordring.

Postiv

Biermann mener hun har mer kontroll på konseptet Mercur i bloggen enn i tradisjonell reklame, som ofte blir gjort av eksterne byrå. At fire jenter skriver fritt under senterets navn, er heller ikke kjedene bekymret for. Informasjonsansvarlig i Hennes & Mauritz Norge, Guro Forseth, kjenner ikke til bloggen til Mercur. Hun er positiv til sosiale medier som en kanal for å møte kunder. At man ikke kan hindre eventuelle uheldige innlegg, innrømmer hun derimot er en utfordring.

- Blogger skrives ikke ut ifra en Vær Varsom-plakat, og vi kan umulig kontrollere hva disse private dagboklignende bloggerne skriver om oss. Dersom man skal skrive om H&M-produkter på en redaksjonell måte forventer vi at de henvender seg til oss. Men så lengeman er tydelig på at dette er private bloggere synes jeg det er greit, sier Forseth.

 
        
            (Foto: MARIANNE TØNSET)

  Foto: MARIANNE TØNSET

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå