Staten og Hurtigruten i havn med avtale

Etter lange forhandlinger er staten og Hurtigruten enige om drift av kystruten Bergen-Kirkenes.

  Foto: scanpix

Saken oppdateres.

Rutetilbudet må opprettholdes, mener KrFs Knut Arild Hareide, som leder transportkomiteen på Stortinget.

Vilkårene for avtalen skulle vært klare allerede 8. mars, men ble utsatt til fredag før påske. Spørsmålet som mange stiller seg er om avtalen innebærer færre seilingsdøgn og dermed en nedbygging av rutetilbudet langs kysten.

LES OGSÅ: Hurtigruten tror på varige overskudd

Det er bred politisk enighet om at seilingsmønsteret skal opprettholdes også de neste årene.

Forhandlingene om den nye avtalen har vært lange og vanskelige, men onsdag morgen klokka 8 vil Hurtigrutens styreleder Trygve Hegnar og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) presentere innholdet i avtalen som partene foreløpig holder tett til brystet.



LES OGSÅ: Både gjester og utgifter øker for Hurtigruten



Verken Hurtigrutens ledelse eller departementet ønsket tirsdag kveld å gi NTB noen opplysninger om avtalen.

Krever sjudagers rute

Dagens rutetilbud sju dager i uka i alle årets 52 uker må opprettholdes, krever Kristelig Folkepartis Knut Arild Hareide som er leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

– Onsdag morgen bør ikke spenningen være for stor. Når vi ser at Hurtigruten har snudd motgang til medgang, vil det være en fallitterklæring om vi reduserer rutetilbudet, sier Hareide til NTB.

– Dette er riksveien langs kysten, og å bygge ned det offentlige tjenestetilbudet er det ingen grunn til. Ingen diskuterer om T-banen i Oslo skal gå fem dager i uka. Det er jo heller ingen god idé, sier Hareide.

– La inn lavt bud

Etter at Veolia Transport valgte å ikke være med i anbudskonkurransen, har det kun vært staten og Hurtigruten som har forhandlet.

Mens departementet ønsket en avtale på basis av dagens avtale til rundt 400 millioner kroner, har Hurtigruten krevd 750 millioner kroner i året for å opprettholde anløpsstrukturen slik den er i dag.

– Vi visste ikke at Hurtigruten ble alene, og la inn et bud som var så lavt at dersom vi ikke får det vi ber om, klarer vi oss bedre uten, sa konsernsjef i Hurtigruten Olav Fjell til NTB i februar.

Flere alternativer

Olav Fjell sa den gang at Hurtigruten hadde levert anbud på tre ulike alternativer, og utelukket ikke at resultatet av forhandlingene kan bli seiling bare fem dager i uken.

Da Magnhild Meltveit Kleppa utlyste anbudet i juni i fjor, gjorde hun det klart at hun har som intensjon å opprettholde dagens tilbud, men ikke for enhver pris. Anbudet inneholdt tre alternativer: daglig seiling hele året til 34 havner, seilinger fem dager i uken i vintermånedene og daglige seilinger resten av året til 34 havner og seilinger fem dager i uken hele året til 34 havner.

Hvert alternativ ble utlyst som en samlet pakke for åtte år med oppstart senest 1. januar 2013.

– Veldig lang tid

Olav Fjell, som selv har deltatt i forhandlingsmøtene med staten, ga i mars uttrykk for at han mente prosessen hadde tatt veldig lang tid.

– Det har tatt veldig, veldig lang tid i forhold til det vil ble forespeilet i tilleggsavtalen i 2008, sa konsernsjefen til Dagens Næringsliv.

Den gang fikk Hurtigruten 125 millioner kroner ekstra fra staten.

For første gang siden Fjell tiltrådte høsten 2007 og for første gang siden TFDS og OVDS fusjonerte til Hurtigruten ASA året før, leverte Hurtigruten et årsregnskap for 2010 som gikk i pluss.

 
        
            (Foto: scanpix)

  Foto: scanpix

På forsiden nå