Lanserte barte-sjokolade i Trondheim

Freia lanserte sjokoladen «Melkebart» i bartehovedstaden. -Trodde vi hadde monopol på bart, sier Nidar.

  Foto: TERJE SVAAN

Saken oppdateres.

Freia hadde invitert presse til et medlemsmøte i Den norske mustach-club av -91 på Carl Johan Pub i Trondheim. Her presenterte de sin nyeste sjokolade: nemlig «Melkebart».

- Lanseringen i mustasjforeningen var et initiativ fra vår regionsjef i Midt-Norge. Man må bøye seg i støvet for de som kan sin bart, mener Kristian Hvilen, nordisk kommunikasjonssjef i Kraft Foods som eier Freia.

Kan klippe ut barter

Freias «Melkebart» er en sjokoladerull som består av melkesjokolade og melkefyll. På innpakningen er det satt på ulike barter som kan klippes ut. Melkebart lanseres i handelen 1. februar, men er allerede å finne i kiosk og i bensinstasjoner ifølge Hvilen.

Regional salgssjef Frode Teige i Kraft Foods forteller at han måtte sette foten ned da det ble antydet å lansere sjokoladen i Oslo.

- Skal vi lansere «Melkebart», så skal det foregå i bartebyen Trondheim som har den eneste mustasjklubben i Trondheim, sier han.

Han fikk raskt støtte for forslaget, og sammen med rundt 20 mustasj-herrer i sin fineste stas kunne han presentere den nye sjokoladen i går kveld.

- Jeg er overbevist om at denne slår an i Trøndelag. Dette er Påskeegg på Smil-rull. Bensinstasjoner sier at den går fryktelig fort ut av hyllene, sier Teige.



- Bart er i vinden

- Har dere hatt et visst folkeslag i tankene da dere utviklet denne sjokoladen?

- Bart og ansiktshår er i vinden, bare se på Petter Stordalen. Trønderne er ufrivillige trendledere. Jeg skulle gjerne sagt at det var skreddersydd for Midt-Norge, men det er det altså ikke, sier Hvilen.

- Dere lanserer rett i Nidars bakgård. Kommentar til det?

- Nei, det er litt tilfeldig. Bart er bart, og alle synes det er morsomt, selv om det kulturelt hører mer hjemme hos dere. Det er viktig med overraskelser, sier Hvilen.

Leder Ole Skibnes i Den Norske Mustach-club av -91 forteller at de fikk en henvendelse fra Freia som de stilte seg positive til.

-Vi har ikke noe spesielt forhold til Freia eller Kraft Foods, men vi stilte opp fordi sjokoladen promoterer mustasjer. Det er morsomt at ansiktspryd er på moten igjen, og jeg har tenkt å ta kontakt med Stordalen. Sjokoladen var grei den, sier han.

- Trodde vi hadde monopol på bart

Kommunikasjondirektør Robert Rønning ved konkurrent Nidar i Trondheim tar nyheten med knusende ro.

- Vi har et avslappet forhold til det. Det er hundre år siden vi ble etablert i Trondheim av en frustrert sjokoladeselger fra Freia.Vi har Stratos dobbel og Stratos boble mix, og jeg tror vi har satt standarden på hvordan hvit sjokolade skal være, sier Rønning.

Siden Freia og Nidar er de to største aktørene på markedet må Nidar tåle at Freia lanserer i hjembyen til Nidar mener Rønning.

- Selv om vi internt trodde at Nidar hadde monopol på barter.

- Burde ikke dere ha tenkt på denne koblingen?

- Nå har Freia kommet med det, og så får vi se hvordan det går, sier Rønning.

- Vil dere komme med et mottrekk?

- Vi har to hvite sjokoladeprodukter, så her er det egentlig Freia som utfordrer oss.



- Suksess avhenger av smaken

Stein Risstad Larssen, kommunikasjonsrådgiver ved Røe Kommunikasjon i Trondheim, karakteriserer Melkebarten som «Et lite stykke Norge» akkurat nå.

- Å tulle med bart og skjegg har blitt veldig folkelig over hele landet. Både movember-bevegelsen, alminneliggjøringen av hipster-trend og skjeggrock-estetikk synliggjør det. Sist eksemplifisert med Stordalen som jo henger på seg alt som har vært kult en stund, sier Risstad Larssen.

Han tror ikke den er utviklet spesifikt for å ta markedsandeler fra Nidar, men gir honnør for pr-stuntet.

- Det er unektelig litt småmorsomt at de har lagt en lansering til Trondheim og mustasjforeningen. Som merkevarebygging fortsetter Freia med en blanding av trygghet og humor. Om produktet blir en suksess eller ikke, avhenger nok mest av om sjokoladen er god eller ei. Med fare for å sitte igjen med skjegg og bart i postkassen tror jeg neppe løsbarten er avgjørende for at barn skal spørre etter en spesifikk sjokoladetype, sier Risstad Larssen.

 
        
            (Foto: TERJE SVAAN)

  Foto: TERJE SVAAN

 
        
            (Foto: TERJE SVAAN)

  Foto: TERJE SVAAN

 
        
            (Foto: KRAFT FOODS)

  Foto: KRAFT FOODS

 
        
            (Foto: FREIA OG NIDAR)

  Foto: FREIA OG NIDAR

På forsiden nå