Det er analyseselskapet Nielsens rapport om markedsforholdene blant norske kiosker og bensinstasjoner som viser at Narvesen det siste året har passert Statoil Fuel & Retail.

Narvesen har økt sin andel av det norske servicehandelsmarkedet fra 16,7 prosent i 2010 til 17,5 prosent i 2011, mens Statoils andel har falt fra 17,4 til 17,0 prosent.

Tidlig ut

– Det å ta andeler i et vanskelig marked er veldig bra gjort, og er en bekreftelse på at vi gjør mye riktig. Vi gikk ut og flagget at vi er størst allerede i januar, og dette viser at det var riktig, sier en fornøyd markedsdirektør i Reitan Convenience, Cathrine Stange, i en pressemelding.

Totalomsetning av kiosk- og dagligvarer i servicehandelen var i fjor på 13,7 milliarder kroner (uten moms), som er en nedgang på 3,7 prosent sammenlignet med året før.

Kioskene taper terreng overfor dagligvarekjedene som til sammenligning økte sin totalomsetning med 3,8 prosent, ifølge Nielsen.

Bensinstasjonene har størst andel av omsetningen, tilsammen 56,5 prosent. Kioskkjedene sto for resten av salget.

Reitan-kiosker

Narvesen-kjeden hører inn under Reitan Convenience, som igjen er en del av Reitangruppen.

Reitan Convenience driver også kjedene 7-Eleven og Shell/7-Eleven som har en markedsandel på henholdsvis 6,3 og 5,4 prosent.

Den tredje største aktøren i det norske kioskmarkedet er Shell med en markedsandel på 14,2 prosent.