Kommunalt eide Trondheim Renholdsverk AS sittdatterselskap, Renholdsverket AS,  gikk 1,8 millioner kroner i underskudd før skatt i 2011. Resultatet er 4,5 millioner kroner dårligere enn året før, da selskapet gikk 2,7 millioner kroner i pluss før skatt.

- Når man er leder for en forretningsvirksomhet er det aldri hyggelig med røde tall, men når man leverer til selvkost og styrer mot null kan det være akseptabelt, sier daglig leder ved Renholdsverket AS, Knut Eirik Ballestad.

Renholdsverket AS har ansvaret for renovasjonstjenestene i Trondheim kommune. De driver etter prinsippet om selvkost. Det innebærer at selskapet skal gå i null over en fem-års periode.

- Resultatene kan svinge litt fra år til år, sier Tone Pettersen, som er kommunikasjonssjef i Renholdsverket AS.

Mer søppel

Befolkningsveksten i Trondheim fører til mer søppel å hente inn for Renholdsverket. Dette har blant annet ført til at inntektene har økt med 10,1 millioner kroner. Imidlertid har kostnadene samtidig økt med 15,5 millioner kroner. Fem millioner av disse skyldes en endring i pensjonsavregningen. Ballestad sier at de kontinuerlig arbeider med å effektivisere og kutte kostnadene.

- Vi arbeider med å bruke mer rasjonelle løsninger som store containere i stedet for søppeldunker, sier Ballestad.

- Kan bli enda lavere avgift

Det gode resultatet i 2010 var blant annet med på å redusere renovasjonsgebyret med ti prosent for 2012. Ifølge Pettersen er renovasjonsavgiften i Trondheim kommune den syvende billigste i landet. Fjorårets negative resultat skal imidlertid ikke føre til noen ny økning med det første skal man tro Ballestad.

- Målsettingen er å holde avgiften nede der den er nå. Det er mer sannsynlig at avgiften går ned mer enn at den går opp.

- Folk kan bli flinkere til å sortere avfallet. Det ligger mye plast og metall i restavfallet som vi kunne ha tjent penger på ved å selge. Dette vil igjen føre til høyere inntekter og lavere renovasjonsgebyr, sier Ballestad.