Et nytt kjedekonsept som spesialiserer seg på hamburgere skal til å etablere seg i Trondheim. Hamburgerkjeden Burgy, skal også selge sandwicher, wraps, salater, desserter, kalde og varme drikker. Norgesgruppen åpner sitt første spisested i den nye kjeden når Sirkus Shopping på Leangen åpner den 4. oktober.

- Burgy skal være et nytt mat i farten konsept. Det skal være et godt spisested med fersk, variert og smakfull mat av gode råvarer. Det skal skille seg ut med en god produktkvalitet og atmosfære, sier Kine Søyland, som er kommunikasjonssjef i Norgesgruppen.

Både sunt og mindre sunt

Ifølge jobbannonsen til Burgy har de ambisjoner om at Burgy skal bli landets mest populære spisested for et raskt måltid. I annonseteksten søker de etter daglig leder og 20 ansatte. Matoppskriftene skal være utarbeidet sammen med kokker fra Kulinarisk Akademi. I annonseteksten sin skriver de at råvarene deres skal være bedre enn konkurrentenes.

- Burgy skal være en matbit av høy kvalitet. Utover dette vil det være både sunne og mindre sunne produkter, sier Søyland.

Norgesgruppen har allerede etablert Deli de Luca og Mix, som fungerer som en slags krysning mellom servicehandel og serveringssteder. Kommunikasjonssjefen vil ikke si noe om hvem de regner som de største konkurrentene.

-Burgermarked i vekst

- Vi vil konsentrere oss om å levere et bra konsept. Konkurrentene er mange, men vi har tro på at Burgy vil skille seg ut og klare å etablere seg, sier Søyland.

- Norgesgruppen jobber kontinuerlig med å utvikle nye konsepter for servicehandel. Vi ser at burgermarkedet er i vekst, og at det er en mulighet til å ta en posisjon, sier Søyland.

Søyland forteller at spisestedet i Trondheim blir et pilotprosjekt som vil være med på å avgjøre hvordan den videre etableringsprosessen av andre spisesteder i kjeden vil foregå.

-Vil ha rent kjøtt

En rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) kom i 2009 frem til at tilbudet er helt i utakt med typen mat som blir etterspurt. Rapportforfatter Annechen Bahr Bugge tror hurtig kvalitetsmat har noe for seg.

-Folk vil ha flere rene kjøtt- og fiskeprodukter. Billig og usunn hurtigmat har vært populært blant ungdom og blant menn med lav utdanning. Samtidig kom det i vår undersøkelse frem at kvinner krever sunn hurtigmat, sier Bugge.

Må konkurrere med sushi

Hun tror såkalt kvalitets-hurtigmat vil konkurrere med blant annet sushirestauranter.

- Sushi- og smoothie-barer har blitt veldig populært i de store byene, sier Bugge.

Hun advarer likevel mot å overdrive markedsføringen om "sunne" produkter.

- I vår undersøkelse sa en stor andel av de spurte at de misliker reklame om sunn mat, mens sannheten er en helt annen.  må kunne dokumentere påstandene sine, sier Bugge.