Klatring mot musesyke

Med egen klatrevegg ønsker Atmel i Trondheim å gjøre seg sexy for de beste studentene fra NTNU. Og sørge for et lavt sykefravær.

Saken oppdateres.

- Vi håper at sykefraværet går ned, og ikke opp, med klatreveggen, flirer Alf-Egil Bogen, adm. dir. i Atmel, og gløtter opp på den tretten meter høye klatreveggen. Denne uken var det åpning med snorklipping og klatrekonkurranse mellom selskapene som har spleiset på luftig lek for de ansatte - teknologibedriften Atmel og Heimdal Utbyggingsselskap AS.

- Ideen om egen klatrevegg har vi hatt helt fra huset ble bygd. Veggen er et symbol på at vi klatrer mot nye høyder, og for vår filosofi om å få ansatte til å trives, Vi har lave fraværstall fordi ansatte har lyst til å være her, og hos oss er det ingen som sparer den siste tre-dagersen til høstjakta. Vi har også mange unge ansatte, og vi ønsker å skape en tilhørighet til arbeidsplassen som handler om mer enn jobb, forteller Bogen. Klatrerne Eirik Rasmussen og Lars Thore Aarrestad fra Atmel har vært ildsjelene bak prosjektet, og har jobbet på dugnad de siste ukene med å snekre og skru ruter.

- Vi var femten aktive klatrere på huset fra før, nå er antallet doblet. Forrige uke hadde vi klatrekurs med 18 påmeldte. Det er utrolig morsomt at vi klarer å få til et aktivt klatremiljø på jobben. Jeg synes det er helt fantastisk, sier Rasmussen. Aarrestad fremhever den gode effekten klatring har på musesyke og muskelknuter som overvintrer i nakken.

- Hvor er det folk får muskelsmerter hen av å sitte foran en pc hele dagen? Jo, det er i underarmene. Og hva er det man bruker mest når man klatrer? Jo, det er underarmene. Klatring er helt perfekt, sier Arrestad.

I fjor hadde Atmel et sykefravær på 3,8 prosent. I første halvdel av 2004 var sykefraværet nede i 2,35, og de siste tallene viser en ytterligere reduksjon til 2,17 prosent.

Hos Heimdal Utbyggingsselskap har kontoransatte en fraværsprosent på én prosent, mens gutta på gulvet har 6,3 prosent sykefravær. Det nasjonale sykefraværet er åtte prosent. Begge firmaer har fokusert på godt inneklima, oppfølging under sykmelding, moderne kontorløsninger og et bredt spekter av aktiviteter på fritiden.

Men bak all moroa med teaterkvelder, fiskemiddager, fjellturer, eget sykkelverksted og dykkerklubb ligger det klare målsetninger.

- Vi ønsker å være attraktive for de beste studentene ved NTNU slik at vi kan velge fra øverste hylle. Det handler om å være sexy i arbeidslivet. Dersom folk har lyst til å gå på jobb, så yter man også fenomenalt mye mer, sier Vegard Wollan, adm. dir. i Atmel.

 
På forsiden nå