Forer Samtrans med 400 millioner

Fosen-selskapet Samtrans kapret Felleskjøpets gigantiske transportkontrakt i Midt-Norge. Hver ukes transport vil tilsvare to runder rundt jorda.

Saken oppdateres.

Det er Midt-Norge i vid forstand vi snakker om her: Fra og med 1. januar 2006 betjener Samtrans AS fra Fosen transportområdet Røros-Surnadal-Bodø for Felleskjøpet. Kontrakten varer fram til 2011 og er verdt 400-450 millioner kroner.

- Vi blir totalleverandør av transport av fôr og gjødsel, sier en tydelig fornøyd daglig leder Hans Kristian Norset i Samtrans AS.

En av Norges største transportkontrakter er i boks - i kjørelengde vil transporten tilsvare to runder rundt jorda hver uke.

Eies av bileierne

- For oss betyr kontrakten stabilitet, så lenge landbrukets rammebetingelser er stabile. Marginene er kanskje mindre, men mer forutsigbare, forteller Norset.

Samtrans er en ny paraplyorganisasjon eid av transportbileierne og Fosen Transport. Selskapet forhandler på vegne av bileierne, og all netto fortjeneste skal gå tilbake til dem. Avtalen med Felleskjøpet utgjør 95 prosent av omsetningen for selskapet, og omtrent 30 bulkbiler og 20 plattbiler er involvert. Fram til 2011 skal Fosen transport administrere selskapet, mens Felleskjøpet får dirigere bilene og uniformere biler og sjåfører.

Bak Samtrans står erfarne aktører: Fosen Transports underselskap TS Bulk har hatt kontrakt for Felleskjøpet i Sør-Trøndelag siden 2001. Den andre halvdelen, TH Transport, har hatt tilsvarende kontrakt for Nord-Trøndelag i samme periode. Det nye selskapet har på samme aks kapret hele området nord til Bodø.

Slår seg sammen

- Vi betrakter det mer som en partnerskapsavtale, ikke som et rent kunde-leverandørforhold, forklarer fungerende logistikksjef Finn Helge Bjøru ved Felleskjøpet Trondheim.

Ordningen er foreløpig siste ledd i en omfattende rasjonaliserings- og sammenslåingsprosess innenfor landbrukstransport i Midt-Norge. Så sent som på slutten av 1990-tallet var nærmere 100 bileiere direkte tilnyttet Felleskjøpet. Siden har ulike paraplyorganisasjoner sett dagens lys, med Samtrans som den hittil største.

- Det er en trend at landbruket samler seg. Både innen produksjon og transport, påpeker Astrid Liland, direktør for divisjon landbruk ved Felleskjøpet Trondheim.

- Vi har den samme forretningsfilosofien som Felleskjøpet, da vi eies av bileierne. Ikke av et utenlandsk selskap som skal ha ti prosents fortjeneste, utdyper Norset.

Frykten for WTO

Avtalen er lang, og Felleskjøpet kan derfor foreta avregninger på opp mot 76 prosent. Det sparer begge parter administrasjonskostnader på. Nettopp kutt og rasjonalisering er noe partene er svært opptatt av. Norsk landbruk går en usikker fremtid i møte ifølge med WTO-forhandlingene.

Foruten frykten for verdensmarkedet, mener Liland vi må sørge for at noe av landbruket blir igjen i Midt-Norge også. Hun henviser også til et oppslag i Adresseavisen nylig: En undersøkelse viste at trøndere ønsker seg norsk mat.

- Behovet er der. Vi må bevare det nordenfjeldske landbruket, stadfester Liland.

 
        
            (Foto: STENAR FUGELSØY)

  Foto: STENAR FUGELSØY

 
På forsiden nå