Det koster flesk å drikke

Drikker du to caffe latte om dagen seks dager i uka må du ut med rundt 18 720 kroner i året.

Saken oppdateres.

Det er nesten det samme som det koster å røyke 20 sigaretter om dagen.

Hvem har ikke hørt at det koster «flesk» å røyke? Å drikke en caffe latte på vei til jobb og en i lunsjen har for mange blitt en vanesak. Det mange ikke tenker på er at den populære drikkekulturen også gjør et solid innhugg i privatøkonomien.

Kaffe hver dag

På Dromedar kaffebar øverst i Nordre gate sitter Olav Schjødt og Marius Jorfall. Begge har hver sin avis og kopp kaffe. Forskjellen er at Marius har kjøpt et beger med svart take away kaffe til 26 kroner, mens Olav Schjødt nyter sin daglige kaffe Søt chili til 40 kroner.

– Jeg kjøper alltid take away. Da kan jeg gå når jeg vil, og ta koppen med meg, sier Marius Jorfall.

For han spiller det ingen rolle at en kopp med svart take away kaffe er opp til 11 kroner billigere lenger ned i gata.

– Jeg må ha mulighet til å sitte hvis jeg vil, sier han.

- Koser meg med dyr kaffe

Kameraten innrømmer at det blir dyrt i lengden å kjøpe en daglig kopp kaffe til 40 kroner.

– Men det er greit, fordi jeg koser meg med denne koppen, sier han.

Flere kaffedrikkende folk i farta Adresseavisen kom i kontakt med sier det hender at de drikker både en og to kopper kaffe om dagen. At det i lengden kan bli dyrt, er det få som reflekterer særlig over.

– Hadde jeg ikke brukt pengene på en cappuccino hadde jeg brukt dem på noe annet, sier Camilla Volden, i det hun haster videre til jobb.

Adresseavisen har gjort en ringerunde til ulike kaffebarer i Trondheim og funnet ut at prisen på take away svart kaffe koster fra 10 til 30 kroner, avhengig av sted og hvor mye du får. En take away latte koster fra 20 kroner til 36 kroner. Hvis man regner en pris på rundt 30 kroner for en enhet, og du drikker to om dagen, er du oppe i en pris på rundt 60 kroner dagen i kaffe. Drikker du to caffe latte seks dager i uka, kommer du opp i en pris på 18 720 kroner per år. Til sammenligning koster en 20 pakning sigaretter 66 kroner.

Tilbake i lunsjen

Og at det er populært å drikke take away kaffe, kan eierne av kaffebarene bekrefte.

– Salget av take away kaffe er økende. Vi ser at de samme kundene som tidligere kom innom om morgenen for å kjøpe kaffe, nå også kommer tilbake i lunsjen, opplyser Preben Oosterhof, daglig leder for kaffebarene Dromedar i Trondheim.

Men mange nøyer seg ikke bare med take away kaffe, de kjøper også mat ifølge Oosterhof, som var med på å starte opp den første moderne kaffebaren i Trondheim for snart ti år siden.

På salgstoppen for take away kaffe hos Dromedar er caffe latte og vanlig svart kaffe. Den spanske varianten Cortado er også populær.

– Nå på sommeren selger vi også mye konseptdrikk som iskaffe, forteller han.

- Vil drikke i bøtter og spann

På Jordbærpikene og Choco Boco har de merket en økning i salget av take away kaffe.

– Vi har bare sett begynnelsen av en ny trend her i byen. I Oslo har kaffesalget tatt helt av. Vi er litt senere her i byen, mener Lars Lian, innehaver av de to kafeene.

– I fremtiden vil ungdom drikke bøtter og spann av italiensk kaffe. Det er jeg sikker på, sier Lian.

Han mener man må ha mer å tilby kundene enn svart kaffe, skal man gjøre suksess på take away-markedet.

Også hos 7 eleven på Nordre vil kundene ha kaffe.

Bestselger

– Take away kaffe er en av bestselgerne våre. Vi har nylig gått til innkjøp av enda en ny kaffemaskin, opplyser butikksjef Charlotte Wallén.

Hun sier det ofte er de samme kundene som kommer på morgenen og til lunsj. Mange kjøper ofte noe godt å bite i til kaffen.

– Kaffe hos oss koster 20 kroner. Skal du ha meny, med bolle, smultring eller skolebolle, koster det 29 kroner, sier hun.

Hos Bare Blåbær merker de spesielt en etterspørsel etter juice og smoothies i sommervarmen, til en pris på rundt 38 kroner.

– Folk er villige til å bruke penger mens de er i bevegelse. Tidligere år har det vært kaffe som har vært det mest populære take away-produktet. I sommer etterspør folk ofte frosne produkter som juice og smoothie. Om vinteren er det varme sjokoladedrikker, sier Eirik Furset, innehaver av Bare Blåbær.

- Vil ikke ta av

Han tror ikke kaffebarkulturen vil ta av på samme måte i Trondheim som den har gjort i Oslo.

– I Oslo har de flere steder hvor folk er i farta, enten på vei til buss og jobb. I Trondheim er det for liten trafikk til at kaffebarkulturen skal ta av, mener Furset.

Han bruker inventaret på kafeene i Trondheim som eksempel.

– Her i byen har kafeene et lavt møblemang, som inviterer kundene til å bli sittende lenge. I Oslo er det mer de høye barkrakkene som dominerer i kaffebarene, sier Furset. De fleste kjedene som selger take away kaffe tilbyr rabattkort til trofaste kunder. Take away-produkter er jevnt over billigere enn de produktene man nyter innendørs.

 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

  Foto: Vegard Eggen

 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

  Foto: Vegard Eggen

 
        
            (Foto: Vegard Eggen)

  Foto: Vegard Eggen

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå