Vant milliardkamp om hurtigbåten

Fosen Namsos Sjø får fortsette å drifte hurtigbåten etter rettsstrid.

Fosen Namsos Sjø og Kystekspressen vant frem i kampen om hurtigbåtkontraktene i Trondheimsfjorden. Nå kommer det nye båter.  Foto: GLEN MUSK

Saken oppdateres.

Transportselskapet kunne i går signere den store ferge- og hurtigbåtavtalen med AtB verdt 1,3 milliarder kroner, skriver Tidens Krav.

– Dette er vi veldig glade for. Det er en lettelsens og gledens dag, sier administrerende direktør Grete Fuglem Tennås i Fosen Namsos Sjø til adressa.no.

Avtalen omfatter tre anbudspakker, blant annet hurtigbåtforbindelsen mellom Trondheim og Kristansund. Driften av sambandene skal starte 1. januar neste år.

Ifølge Tennås vil det bli bygget fire nye fartøyer for å betjene strekningene, mens tre av de eksisterende båtene skal oppgraderes.e

Rettsrunder

FosenNamsos Sjø tapte i november anbudskonkurransen på hurtigbåt i Trondheimsfjorden for selskapet Boreal Transport Nord AS. Men selskapet klaget på vedtaket, og fikk medhold i Sør-Trøndelag tingrett som mente AtB hadde plikt til å avvise tilbudet fra Boreal.

Dermed snudde AtB og ville gi kontrakten til Fosen Namsos Sjø. Da gikk Boreal til Hammerfest tingrett, og fikk en kjennelse som at AtB inntil videre ikke kunne signere noen kontrakt med konkurrenten.

Men etter at saken var oppe til behandling i Hammerfest tingrett på nytt før helgen, ble kontraktsforbundet opphevet i en kjennelse mandag formiddag. Få timer senere ble avtalen undertegnet.

Nye båter

Det nye anbudet omfattet sambandene i øyrekka fra Frøya, bygderutene i Osen, Trondheim-Vanvikan, Trondheim-Kristiansund og Trondheim-Brekstad. Det er i dag Fosen Namsos Sjø som drifter sambandene.

– Vi har driftet dem i mange år, og er veldig glade for å kunne fortsette i mange år til, sier Tennås.

Ifølge Tidens Krav har avtalen en årlig verdi på mellom 161 og 164 millioner kroner, eller rundt 1,3 milliarder for hele kontraktsperioden på åtte år.

På forsiden nå