Retro beste butikk i 2012

Retro er kåret til årets beste butikk 2012 i motebransjen.

- Det betyr kjempemye internt, fordi det er en pris alle tar del i, sier daglig leder Jørgen Sagmo om at Retro er Årest butikk 2012. Her sammen med medeier Randi Kulsetås.  

Saken oppdateres.

Hovedorganisasjonen Virke og bransjebladet Tekstilforum står bak prisen.

- Retro har markert seg som en attraktiv og fremtidsrettet butikk i mange år, sier direktør for mote og fritid i Hovedorganisasjonen Virke, Bror Stende, i en pressemelding om prisen.

Daglig leder og medeier i Retro, Jørgen Sagmo, opplever at de får prisen for alt de gjør i butikkene.

- Det handler om å være flink på det meste, og om hvilket inntrykk du etterlater hos kunder og leverandører. Og at vi er aktuell og relevant som butikk. Juryen ser også på at du viser evne til å drive fornuftig og lønnsomt over tid, sier Sagmo.

LES OGSÅ: Den nye finkåpa

- Pris alle tar del i

Han forteller at de feirer prisen til Retro med kake i dag.

- Det betyr kjempemye internt, fordi det er en pris alle tar del i. Vi får den ikke for en vindusutstilling, men for hele pakken som alle bidrar til. Det er bra for lagmoralen, sier Sagmo.

«En fremtidsrettet, innovativ virksomhet preget av kreativitet og godt kjøpmannskap. God teft når det gjelder å finne spennende merker som både gir spenning, opplevelse og fornyelse for kundene, samtidig som de gir god lønnsomhet», er noe av det som står i juryens begrunnelse.

LES OGSÅ: Tjener rått på dyre klær og sko

Over 100 millioner

Harald Haltvik etablerte Retro 1986, og i 1998 kjøpte Jørgen Sagmo, Randi Kulsetås, Jon Ove Kulsetås og Frank Norvik butikken. De tre førstnevnte er fortsatt eiere av morselskapet. I dag består Retro av to butikker i Trondheim, én i Bergen og én i Kristiansand, der driftsselskapene har lokale drivere som er med på eiersiden.

Foruten Retro-butikkene, driver morselskapet butikkene Carma, Filippa K og Tiger of Sweden i Trondheim. De fire Retro-butikkene omsatte for 103 millioner kroner (inkl. mva.) i fjor, og det er vekst på 13 prosent sammenlignet med 2011.

- Vi har blitt flinkere på mye, og har gjort en god jobb i 2011 når det går bra 2012. Kundene oppfatter oss mer relevant enn andre butikker, når vi tar markedsandeler, sier Sagmo.

Åpner nettbutikk

Morselskapet hadde enda høyere vekst enn Retro-butikkene i fjor, hele 17 prosent. Sagmo forklarer det med at de økte antallet butikker med én i fjor, etter at Tiger of Sweden-butikken på Sirkus Shopping åpnet sist høst. Også økt tilstedeværelse og tilgjengelighet på nett tror han har bidratt til veksten.

- Det ser ut som vi også klarer å opprettholde resultatgraden fra 2011, og det er kjempebra, sier Sagmo.

Retro vil også lansere nettbutikk i løpet av kort tid.

På forsiden nå