Rissa-verftet Bergen Group Fosen skal utruste og ferdigstille et nytt offshorefartøy som skal stå klart på våren nesten år, ifølge en børsmelding fra morkonsernet.

Skipet er bestilt av et nytt selskap med navnet NFDS Offshore. Det er et datterselskap av Nordenfjeldske Dampskibsselskap, hvor Ole T. Bjørneviks rederi Boa Offshore er hovedeier.

20 lokale medeiere

Ifølge en pressemelding fra Nordenfjeldske er dette en del av en gjenoppbygging av det tradisjonsrike selskapet, som ikke har hatt aktivitet siden det solgte seg ut av Hurtigruten. I 2005 ble aksjene overtatt av Bjørnevik.

Nå har i tillegg 20 lokale investorer gått inn med penger i selskapet, og et større rederi i Sør-Norge har også gått inn på eiersiden. Det er foreløpig ukjent hvem de øvrige medeierne er, men målet skal være å bygge opp et selvstendig rederi.

«Bjørnevik ser det slik at det i dag er behov for to selvstendige offshorerederier i byen, og at NFDS så i fortsettelsen, og nå som en begynnelse, tar hånd om ett markedssegment som et konvensjonelt supplyrederi, mens Boa Offshore AS mer rendyrker sine nisjesegmenter innenfor lektere, slepebåter og konstruksjonsfartøyer», skriver Nordenfjeldske i meldingen.

Enn så lenge administreres det nye selskapet fra Boas kontorer på Piren i Trondheim, men over tid er det meningen at en egen administrasjon skal bygges opp med en selvstendig operasjon av skipene.

Finansiering på plass

Skipet er et moderne ankerhåndteringsfartøy med en lengde på 91 meter. Skroget er bygget ved verftet Nantong Mingde Heavy Industries i Kina, og er forventet å komme til Fosen i sommer.

Ankerhåndteringsfartøy brukes i hovedsak til posisjonering, vedlikehold og tauing av oljeplattformer, og det nye skipet vil bli utstyrt for operasjoner i Nordsjøen.

Skroget er ett av fire som Bjørnevik har hatt under bygging i Kina, men som det har vært vanskelig å få finansiert. Nå er det Sparebank 1 SMN og Garantiinstituttet for Eksportkreditt (GIEK) som har bistått med finansiering og garantier.

Kontrakten med Bergen Group er verdt 600 millioner kroner, og kontrakten inneholder også en opsjon på et tilsvarende skip.

Mislyktes

I 2006 forsøkte Bjørnevik å gjenopplive Nordenfjeldske sammen med Odd Reitan, men samarbeidet ble avsluttet i 2011 med et tap på over 100 millioner kroner.

De to pekte da på finanskrisen som årsak til at prosjektet grunnstøtte.

I 2011 avsluttet Ole T. Bjørnevik (t.v.) og Odd Reitan sitt forsøk på å gjenopplive Nordenfjeldske. Foto: STEINAR FUGELSØY