Andrea (17) har 1,3 millioner følgere på Instagram

Andrea Brataas er 17 år, har 1,3 millioner følgere på Instagram, og forhandler daglig med internasjonale aktører i motebransjen.

I motsetning til andre unge jenter som har hatt stor suksess med sine blogger, promoterer ikke Andrea Brataas primært seg selv. Hun ser heller ikke på seg selv som en rosablogger eller fashionista. - Det er greit med litt oppmerksomhet, men jeg vil ikke være noe midtpunkt, sier hun på vei til Stockholm i mai. 

Saken oppdateres.

For et halvt år siden la Andrea Brataas (17) fra Bærum ut et bilde av en klokke fra Daniel Wellington på billeddelingstjenesten Instagram. Det resulterte i at klokkeprodusentens nettbutikk fikk så massiv trafikk at den kræsjet, skriver Aftenposten.no.

Den gang hadde Brataas’ Instagram-profil @fashionforall «bare» 600 000 følgere. 17-åringens blikk for klær og kosmetikk har ført til at det i dag er over 1,3 millioner som ser bildene hun deler.

Dermed er hun Norges desidert mest populære Instagram-bruker. På listen over verdens mest populære er Brataas nummer 73.

- Jeg kjedet meg på hytta med familien en gang i januar i fjor, og opprettet en profil på Instagram. Jeg hadde ingen planer om at det skulle ta av, men etter en måned hadde jeg 11 000 følgere, sier hun.

30 000 «likes»

Aftenposten treffer Brataas på toget fra Sandvika til Gardermoen. Derfra skal hun fly til Sverige, der hun i anledning konferansen Stockholm Mediaweek skal intervjues på scenen sammen med YouTube-fenomenet Tejbzs. Etterpå venter samtaler med en rekke svenske medier.

Det eneste Brataas har med på reisen, er hennes viktigste arbeidsredskap – mobiltelefonen. Det er den hun bruker når hun kommuniserer med sine følgere.

Tidlig samme morgen har Andrea lagt ut et bilde av et par høye hæler. Få timer senere har nesten over 30 000 trykket «like». Mange, mange flere har sett eller kommer til å se bildet.

- Eksponeringen er enorm, sier Helena Brataas.

Hun er Andreas mor, selverklært PR-agent, fotograf og for øyeblikket reisepartner. I tillegg hjelper hun til med praktiske ting som toll, skatter og avgifter. Siden Brataas ikke er myndig, er selskapet hun driver registrert på faren. Med det er 17-åringen som er sjefen.

- Jeg trenger sjelden hjelp. Jeg vet hva jeg driver med og hva jeg vil, sier hun.

Holder lav profil

Alt fra norske kjedebutikker og internasjonale merkevarer til uavhengige nettbutikker, modeller og smykkedesignere på andre siden av jordkloden har merket seg Brataas’ gjennomslagskraft.

Daglig blir hun kontaktet av aktører som har ting de ønsker å promotere. Mot en pengesum legger Brataas ut bilder av produkter på Instagram. Av hensyn til fremtidige forhandlinger vil hun ikke si noe konkret om hvor mye hun tar betalt.

- Prisene tar utgangspunkt i hvor god betalingsevne kjøperen har. Bik Bok betaler med andre ord mer enn enkeltstående designere i startgropen av karrièren, sier hun.

Brataas vil heller ikke gå ut med hvor mye hun tjener totalt i løpet av en måned.

- Det er ikke så mye at jeg kunne levd av det, men det er en hyggelig ekstrainntekt.

Integriteten er uansett det viktigste. Hun er nøye med at ikke alle bildene hun legger ut skal være sponset.

- Jeg er veldig kritisk til hva jeg velger å poste, og legger aldri ut noe jeg ikke selv liker.

Utvider virksomheten

Motesuksessen og den åpenbare forståelsen for hva som funker i sosiale medier, har hverken endret livet eller fremtidsplanene hennes. I vår tar Brataas eksamen ved Rosenvilde videregående.

- Når jeg er ferdig med skolen om et år, vil jeg studere jus og deretter kultur og ledelse. Etter det vil jeg jobbe med festival og management i musikkbransjen.

I tillegg til at Brataas blir betalt for å legge ut ting på Instagram, har enda en forretningsmulighet nylig dukket opp.

Alle produktene hun poster, publiseres under en egen side på bloggen hun har opprettet. Siden administreres av det internasjonale butikknettverket Topfloor. Ved å klikke på et produkt, vises leseren rett til nettbutikken som selger varen. Dersom leseren ender opp med å kjøpe produktet, får Brataas en andel av salget.

- Systemet er helt ferskt, så foreløpig vet jeg ikke engang hvor mye jeg får når noe selges, men det ble det registrert 1600 salg via min blogg bare de to første dagene, sier Brataas.

Fra hvert sitt sete på flytoget titter mor og datter på hverandre. De diskuterer raskt om antallet virkelig stemmer, før moren lar seg overbevise av en bestemt 17-åring. Så snur førstnevnte seg og sier:

- Da gleder jeg meg til å se den sjekken.

20 000 kr pr. innlegg

Som leder i digitalbyrået Good Morning er Thomas Moen bindeledd mellom norske bloggere og markedsførere. Moen karakteriserer Brataas’ suksess på Instagram som veldig spesiell.

- Andrea har vært flink til å legge ut «riktige» ting. Hun har vært tidlig ute i et nytt sosialt nettverk, der hun har bygget seg opp fra bunnen av og posisjonert seg på en god måte, sier Moen.

Han mener Brataas uten tvil kan komme til å leve godt av virksomheten sin. Hvis hun jobber på riktig måte, vel å merke.

- Hun kan sikkert tjene mer enn foreldrene sine relativt raskt. Jeg mener hun må fortsette å være selektiv på hvem hun samarbeider med. Hun må forstå sin egen markedsverdi, samtidig som hun lar være å selge meningene sine, sier han.

Moen vil ikke svare direkte på hvor mye Brataas burde ta betalt for å poste bilder til 1,3 millioner Instagram-følgere, men antyder verdien av virksomheten.

- Noen av Norges best betalte bloggere tar 10–20 000 kroner pr. innlegg. De har et mindre publikum enn henne, så det sier vel litt om potensialet her. Hadde jeg skullet nå ut til unge damer som er interessert i mote og kosmetikk, ville jeg heller ha brukt budsjettet mitt på Andrea enn på tradisjonell markedsføring. Det gir bedre effekt, har større troverdighet og treffer riktig målgruppe, sier Moen.

Kredibiliteten faller

- Mange følgere gir mye makt og dermed sterk innflytelse på målgrupper. Da blir man automatisk attraktiv for merkevarer, sier Lars Erik Jensen.

I jobben som digitalsjef i mediebyrået Carat hender det at han kjøper omtale hos bloggere på vegne av kunder, hovedsakelig hos unge jenter og såkalte rosabloggere.

- Det finnes også tilfeller der folk med mange følgere på Twitter blir betalt for å skrive ting. Det er ingen bombe at dette nå har truffet Instagram, sier Jensen.

Han mener kredibiliteten til bloggerne har falt etter hvert som det er blitt kjent at de lar seg kjøpe.

- Når en blogger tilbys penger, må hun velge om hun skal la seg kjøpe eller forbli uavhengig. Iblant opplever vi også at produkter sables i filler av bloggere. Det er sånn disse mekanismene fungerer, sier Jensen.

På forsiden nå