Nå kommer Soho tilbake

Men sjokoladen blir ikke helt lik originalen.

Når Soho returnerer til butikkhyllene i september, vil den være mer lik Caramello rent utseendemessig.  Foto: Nidar

Saken oppdateres.

Neste uke begynner Nidar produksjonen av Soho. Planen er at yoghurtsjokoladen skal være tilgjengelig i butikkhyllene i september.

- Etter at vi lanserte en pose med gamle Nidar-favoritter i fjor, hvor Soho var en av bitene, hadde vi en avstemning om hvilken sjokolade kundene våre hadde mest lyst til å se i butikkene igjen. Denne avstemningen vant Soho soleklart, sier kommunikasjonsansvarlig i Nidar, Marthe Schomacker.

LES OGSÅ: Nidar er årets mat- og drikkevareprodusent

LES OGSÅ: Soho tilbake i pose

LES OGSÅ: Nidar-sjefen gikk på dagen

LES OGSÅ: Nidar innfører rettferdig kakao i alle sjokolader

Har gjort forandringer

Avgjørelsen om å starte produksjonen ble tatt i sommer. Men 2013-versjonen av Soho blir ikke helt lik originalen som kom på markedet i 1998.

- Ett av problemene med Soho var at yoghurten var litt ustabil. Vi har jobbet mye for å unngå dette, og denne gangen kommer den med en annen type yoghurtfyll. Vi har også endret formen på den, sier Schomacker.

Mer lik Caramello

Mens den originale Soho-sjokoladen var bueformet med en knekk i midten, kommer den nye Soho-sjokoladen til å ligne mer på Caramello i formen.

- Da vi lanserte Soho for første gang i 1998 kjøpte vi inn eget produksjonsutstyr for å skape den buede formen og den stive innpakningen. Denne maskinen har vi ikke lenger, derfor kommer vi til å produsere den på den samme maskinen som vi produserer Caramello. Det betyr at den får flere knekker og blir mindre avrundet enn tidligere. Innpakningen blir også annerledes, men vi har forsøkt å legge den så tett opptil originalen som vi kunne med dagens utstyr, sier Schomacker.

- Kommer den til å smake annerledes?

- Nei, smaken blir den samme, hevder Schomacker.

Solgte for dårlig

Soho ble trukket fra butikkhyllene i 2001, etter at salget hadde falt kraftig siden lanseringen.

- Det er vanskelig å si akkurat hva som var årsaken til at salget falt, men vi vet at nordmenn er konservative når det kommer til sjokolade. Det er spennende å prøve nye sjokolader, men sjelden man går bort fra favoritten sin. I tillegg var nok kvaliteten et problem, ved at yoghurten ikke var stabil nok, sier Schomacker.

Nidar skal denne gangen produsere 666 000 eksemplarer av sjokoladen, som kun vil være å få kjøpt i Norgesgruppens butikker.

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå