Nielsens «Servicehandelsrapporten 2013» viser at Narvesen fortsatt er størst innen norsk servicehandel. Kjeden fortsetter å ta markedsandeler, og øker avstanden til flere av konkurrentene.

Men like bak kommer Statoil og de er nærmere Narvesen nå enn de var ved forrige måling.

Narvesen hadde en markedsandel på 17,9 prosent av den totale kiosk- og dagligvareomsetningen i 2012, mens Statoil har 17,5 prosent. Narvesen økte sin markedsandel med 0,3 prosentpoeng fra 2011 til 2012.

Hårfin seier

–Narvesen tok førsteplassen fra oss i fjor, og har den fortsatt. Men det er hårfint, sier Pål Heldaas, kommunikasjonsdirektør i Statoil Fuel & Retail Norge.

–Så nå vil dere jobbe for å ta førsteplassent tilbake i 2014?

–Vi jobber hver eneste dag med å ta flere markedsandeler. Vi har økt omsettingen de siste årene, noe vi er mektig fornøyd med. Vi måler oss først og fremst på vår egen fremgang, men det er klart det hadde vært moro å ta tilbake førsteplassen. Selv om vi er mest opptatt av å nå egne mål, så er er det absolutt en fin bonus å også vinne prestisjekonkurransen med Narvesen, sier Heldaas.

Kvalitetskiosk

Narvesen er strålende fornøyd med å ligge hakket foran sin største konkurrent i kiosk-krigen.

–Vi er kjempefornøyde. Markedet har vært utfordrende i flere år, og det at vi likevel tar markedsandeler viser at vi gjør mye riktig, sier administrerende direktør i Reitan Convenience Norge, Mariette Kristenson i en pressemelding.

–Vi har hatt vekst i seks år, noe vi selvsagt er meget godt fornøyde med. Jeg tror blant annet vår satsning på kvalitet innen mat, kaffe og lesestoff bidrar til å forsterke vår posisjon i markedet, forklarer Kristenson.

Markedsandeler 2012 (2011)

Narvesen 17,9 (17,6)

Statoil 17,5 (17,1)

Shell 13,5 (14,2)

Esso 13,1 (12,7)

MIX 10,6 (11,5)

7-Eleven 6,1 (6,3)

Shell/7-Eleven 5,5 (5,5)

YX 4,4 (4,2)

Best 2,9 (2,4)

Deli De Luca 2,4 (2,4)

Øvrige 6,1 (6,0)