Slik skal Trondheim parkering dele ut færre bøter

Enklere betalingsløsninger, smarte p-hus og forebyggende samtaler skal gjøre bilistene mer fornøyde.

Dette årshjulet viser alle arrangementene som kan medføre kaosparkering. Trondheim parkering arbeider med arrangørene i forkant for å forhindre at det blir ville tilstander.  

Saken oppdateres.

Hvert år blir det skrevet rundt 40 000 bøter til bilister i Trondheim. Trondheim parkering har rundt 10 000 kunder hver dag. Man skulle tro det ble mye kjeft, men det blir stadig mindre. I fjor var det 7,1 prosent klager på avgjørelsene, mens hittil i år er det 6,6 prosent.

- Vår visjon er å gi null bøter, og det skal vi oppnå ved hjelp av gode betalingsløsninger, forståelig skilting, god skjønnsutøvelse og forebyggende arbeid, sier seksjonsleder Steinar Myhr i Trondheim parkering.

- Vi må gjøre det enkelt for kundene å parkere lovlig og betale riktig. Vi har jo ikke lyst til å skrive flest mulig bøter, selv om mange kanskje tror det, legger han til.

Blir ikke færre p-plasser

- Nesten halvparten får medhold når de klager. Det kommer som regel frem opplysninger som gjør at vi forandrer avgjørelsen. Det kan være akutte situasjoner eller motorstans for eksempel, sier Myhr.

Trondheim parkering drifter og kontrollerer 3000 parkeringsplasser i kommunen, samt 11 parkeringshus. Ifølge serviceerklæringen skal det alltid være en parkeringsplass ledig og minst to betalingsalternativ.

- Mange tror det blir færre p-plasser, men for hver plass vi fjerner fra gata, så oppretter vi nye i p-hus, forteller Myhr.

Har et årshjul

For å unngå konflikt og kaos med en del bilister, er det mye som sikres med en god dialog i forkant.

- På denne veggen har vi et årshjul. Her skriver vi opp alle arrangement som kan skape en del parkeringskaos. Det er alt fra fotballcup, martnan og Jentebølgen. Vi tar kontakt med arrangør på forhånd, og spør om de har tenkt over parkeringssituasjonen. Korsvikaspelet har brukt å bety en del klager fra naboer om ulovlige parkeringer, men i år var det null problemer , forklarer Myhr.

Planer om smartere p-hus

For at målet om null bøter skal bli en realitet arbeider Trondheim parkering med å stadig forbedre tjenestene sine. De har planer om å få til visningsskilt for å vise ledige parkeringsplasser. De skal også få til smarte p-hus som har automatisk bomåpning og betaling. Samtidig jobbes det med raskere og enklere kontrollverktøy for trafikkbetjentene.

I løpet av året har Trondheim parkering også møtt kundene på problematiske steder for å forebygge, og ikke for å skrive ut bøter.

- På Skistua delte vi ut appelsiner og forklarte folk hvor de kunne parkere. Under martnan hadde vi en stand hvor vi informerte om tjenestene våre. Kundene synes det var hyggelig å snakke med oss, uten at de hadde feilparkert, forteller Myhr.

Godt miljø: Seksjonsleder Steinar Myhr (t.h.) hadde ordnet boller og kaffe som en liten oppmuntring etter at de ansatte vant kommunens servicepris. Det siste året har selskapet gjennomført flere interne aktiviteter for å øke trivselen på jobb. 
 

Godt miljø: Seksjonsleder Steinar Myhr (t.h.) hadde ordnet boller og kaffe som en liten oppmuntring etter at de ansatte vant kommunens servicepris. Det siste året har selskapet gjennomført flere interne aktiviteter for å øke trivselen på jobb.  

Hårete mål: For ett år siden sa seksjonsleder Steinar Myhr at de skulle vinne Trondheim kommunes servicepris. Han gikk høyt ut og fikk laget matter. Han fikk til slutt rett. 
 

Hårete mål: For ett år siden sa seksjonsleder Steinar Myhr at de skulle vinne Trondheim kommunes servicepris. Han gikk høyt ut og fikk laget matter. Han fikk til slutt rett.  

På forsiden nå