En av vinnerne kom rett til prisutdeling i Trondheim fra lansering i London av deres ferskeste projektor.

– Mange land satser på at elektronisk utstyr skal komme i klasserommet, og dette er en type løsning som kan brukes til det, forteller daglig leder i Epson Norway Research and Development AS, Sverre Dale Moen.

Torsdag ble han og selskapet kåret til «Årets vekstvinner» av konsulentselskapet Impello Management. Selskapet har siden opprettelsen i 2003 spesialisert seg på å lage interaktive tavleløsninger av vegghengte projektorer. Oljeselskapet Resman fikk prisen i kategorien «Største gjennomsnittlige vekstvinner 2008-2012», Bertheussen IT med den populære Wordfeud-appen vant i klassen «Årets driftsmargin», mens oljeanalyseselskapet Exploro ble premiert for å ha best driftsmargin gjennom den siste femårsperioden.

Lansert på skolemesse

Etter prisutdelingen, foredrag og fremleggelsen av Impello-analysen hos Næringsforeningen i Trondheim, kunne årets vekstvinner fortelle om London-visitten. Her hadde Moen nemlig deltatt på den årlige skolemessen BETT UK, hvor nye produkter for skoleverket blir lansert årlig. I nærmere to år har Epson jobbet med et nytt interaktivt produkt som skal gjøre det mulig å bruke en tavle eller vegg som interaktivt white board ved hjelp av noen små fingertouch. Å få en slik projektor inn i det moderne klasserom er et av flere steg på veien bort fra den klassiske tavlen med kritt.

– Det er en slags duppeditt som vi putter inn i en av våre projektorer, også kan du bruke hånden til å skrive og hviske ut skriften på skjermen. Det blir som en kjempestor iPad, forteller Moen.

Videomøter

Selskapet hans har tidligere lansert en projektor som kan gjøre lignende over en interaktiv tavleløsning, men da ved hjelp av en trådløs elektronisk penn. Nå skal det bli mulig med bare en liten fingerspiss, og det er ikke bare skoleverket Epson sikter til med tanke på hvem som kan ha interesse av et slikt produkt.

– Dette kan også brukes på videokonferanse i et møterom. Hvis vi sitter med samme type projektor på en tavle og vil jobbe i ulike land, kan vi kommunisere med hverandre som om vi er i samme rom. Det kan spare mye reisevirksomhet, forteller Moen.

Epson-oppkjøp nødvendig

Selskapet, som tidligere het New Index, som ble opprettet i 2003 av NTNU-studenter som etterlyste flere moderne læremidler, har økt omsetningen kraftig etter at de ble kjøpt opp av det japanske storkonsernet Seiko Epson i 2011. Ifølge Impellos analyser økte de omsetningen fra 5,2 til 12,6 millioner på bare ett år som følge av det nye eierskapet, noe som altså ga dem prisen som "Årets vekstvinner". Moen mener det ikke hadde vært mulig å få så stor vekst og lansere den nye fingertouch-projektoren uten å bli kjøpt opp av japanerne.

- Det var helt nødvendig for å videreutvikle oss. Vi er helt avhengige av Epsons markedskanaler for å kommersialisere oss for de internasjonale kundene. De er dyktige på å utvikle og kvalitetssikre produkter, forteller en stolt vinner.