1500 biler i taxi-allianse

Med krefter og kompetanse forent i et felles selskap skal fem større norske drosje-selskaper bli mer effektive. TrønderTaxi eier 19,6 prosent av Taxus Norge AS.

Saken oppdateres.

- Erfaringen vår er at vi blir for små i en del sammenhenger. Derfor har vi sett oss om etter partnere. Sammen med Bergen Taxi, Taxi Akershus, Drammen Taxi og Fredrikstad og Sarpsborg Taxisentral har vi nå etablert Taxus Norge AS, forteller adm. direktør Lars Skrøvseth i TrønderTaxi.

Sammen med styrelederen i TrønderTaxi, Carl Petter Brun, har Skrøvseth arbeidet aktivt for å få i stand et forpliktende strategisk samarbeid mellom drosjeaktører i de større norske byene. Skrøvseth sitter selv i styret for Taxus Norge, som har samme kontoradresse som Taxus Akershus på Lysaker i Bærum.

Ett viktig formål med stiftelsen av det nye selskapet er å drive frem teknologiutviklingen i drosjenæringen. Aksjonærene ønsker simpelthen å være toneangivende når det gjelder effektiv og moderne drift.

Først med sms

Et ferskt, konkret eksempel på hva samarbeid mellom offensive aktører kan resultere i, er løsningen med sms-bestilling av drosje som i forrige uke ble lansert i de fem eierselskapenes hjembyer.

Det andre hovedområdet Taxus-eierne regner med å hente gevinster ut av, er innkjøpssamarbeid. Når det er spørsmål om priser og rabatter, teller nemlig kjøperens størrelse. I den aktuelle drosjekonstellasjonen har for eksempel TrønderTaxi 330 biler, alle fem selskapene tilsammen over 1500.

- Vi snakker ikke bare om nybil-kjøp. Sammen kan vi også oppnå gunstigere tilbud på mobiltelefonabonnement, service, forsikring og drivstoff. Jeg kan nevne at vi med tilsammen nærmere 5000 mobilabonnementer er den fjerde eller femte største Netcom-kunden her til lands, sier Skrøvseth.

Et mindre teknologiselskap som tidligere er oppkjøpt av TrønderTaxi med partnere, har taksameter-løsninger som spesialitet. Dette selskapet er nå integrert i Taxus Norge, som heretter skal lede an i utviklingen av innovativ drosjeteknologi.

- Det vi får frem av nye løsninger, vil vi etter hvert kunne selge til andre som opererer i samme marked. Tettere samarbeid både teknologisk og på andre måter med flere aktører, kan godt være veien å gå for å utvikle tilbud som kundene setter pris på, sier Lars Skrøvseth.

Som eksempel på at TrønderTaxi forsøker å innrette seg etter kundenes ønsker og behov, nevner han at selskapet nå har anskaffet baby- og barneseter og sitteputer til de fleste av sine biler, nærmere bestemt ca. 250 i tallet. Nylig ble også refleksvester og brikker delt ut gratis til de rundt 300 skoleelevene TrønderTaxi har transportansvar for.

Både by og land

I tillegg til de fleste i Trondheim og Malvik er et antall drosjeeiere i Klæbu, Åfjord, Agdenes, Frøya og Røros tilknyttet TrønderTaxi.

Siden Lars Skrøvseth overtok som daglig leder av selskapet i 2002, har omsetningen steget fra 133 millioner til 201 millioner kroner (2006). Overskuddet, målt som resultat før skatt, er i løpet av de samme fire årene mer enn firedoblet, til 3,5 millioner kroner. Dette er vel å merke oppnådd uten at sentralavgiften drosjeeierne må ut med, er økt med så mye som en krone.

Mye av forklaringen på resultatforbedringen ligger ifølge Skrøvseth i automatisering av så mange operasjoner som mulig, alt med sikte på å holde kostnadene nede. Administrasjonen i TrønderTaxi teller ikke mer enn 40 hoder. Til sammen henter ca. 1000 drosjeeiere, sjåfører og kontorfolk hele eller deler av sitt levebrød hos Trondheims dominerende drosjeselskap.

 
        
            (Foto: ASBJØRN GRAVÅS)

  Foto: ASBJØRN GRAVÅS

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå