- Dette betyr ekstremt mye

Trondheims-firmaet Headspin vant ny pris i Hamburg.

Administrerende direktør Øyvind Krag Ingul i Headspin sier prisene er gull verdt for selskapet. 

Saken oppdateres.

Det digitale kommunikasjonsbyrået Headspin vant torsdag både gull og «Grand Award» under festivalen World Media Festival i Hamburg i Tyskland.

Selskapet gikk til topps i klassen for internkommunikasjon med informasjonsfilmen «The Norwegian Oil Adventure 2012», som byrået har laget for det trønderske oljeselskapet Det norske.

– Det ble mer enn vi hadde forventet. At vi i tillegg til gull vant «Grand Award», betyr at vi var best av alle innenfor vår kategori, sier administrerende direktør Øyvind Krag Ingul i Headspin.

Headspin vant også pris med den samme filmen under Corporate Media & TV Awards i Cannes i fjor, og Ingul sier dette er en del av selskapets strategi.

– Dette betyr ekstremt mye for oss. Vi har satset internasjonalt, og gått inn for å vinne slike konkurranser, sier Ingul, som sier at det har vært direkte årsak til at selskapet har fått nye oppdrag.

– Nå har vi startet på et prosjekt for Shell International i London som skal gå globalt. Jeg kan ikke si noe mer om innholdet nå, men økonomisk vil slike kontrakter løfte oss enormt. Så markedsmessig er prisene bokstavelig talt gull verdt, sier han.

SE MER: Her kan du se filmen «The Norwegian Oil Adventure 2012»

Ingul sier at de også er i innledende faser i prosjekter for kunder utenfor Europa.

Siden 2005 har de levert nettsider, 3D-modeller, visualiseringer og applikasjoner til sine kunder-som i hovedsak kommer fra oljebransjen.

I fjor vår kjøpte de opp reklamebyrået Scanpartner i Trondheim, og i forrige uke flyttet de inn i Scanpartners lokaler på Nedre Bakklandet.

LES OGSÅ: – Det hagler inn med søknader

De er nå 35 ansatte til sammen, og Ingul forventer at omsetningen i selskapet omtrent vil doble seg etter oppkjøpet, fra 15,9 millioner i fjor.

– Men hvis Shell-kontrakten begynner å slå inn for fullt vil det bli helt andre tall, og vi har enorme vekstambisjoner, sier Ingul.

I tillegg har selskapet etablert et miljø for unge kommunikasjonsfolk i Trondheim, som selskapet har kalt Headspin Pioneers. Målet er å holde på studentene etter at de er ferdige med utdanningen i byen.

– Vi vet at veldig mange av de gode studentene reiser hjem etter studiene, men vi er opptatt av å holde på dem. Vi vil at de skal bli pionerer som driver oss videre, sier Ingul.

Njål Brekke (f.v.), Stein Likvern, Herman Simpson, Ole-Marius Lakselv og Morten Fiskvik fra Headspin var i Hamburg for å motta prisene. 

Njål Brekke (f.v.), Stein Likvern, Herman Simpson, Ole-Marius Lakselv og Morten Fiskvik fra Headspin var i Hamburg for å motta prisene. 

På forsiden nå