Nettbutikk med enorm vekst

Trondheimsfirmaet Amentio er kåret til Norges billigste nettsted for shopping av teknoprodukter. Men til tider har de følt seg motarbeidet av bransjen.

Saken oppdateres.

Amentio holder til mellom bilforhandlere og travhester på Leangen. Ingen prangende skilt lokker kunder inn til databutikken. Skulle du mot formodning forville deg hit, finnes det ikke et eneste produkt å få kjøpt. Eneste hjelp er to dataterminaler på utsiden av kontorlokalene som gjør det mulig å bestille varer.

- Vårt eneste mål har vært å være billigst. Derfor har vi ikke et eneste produkt på lager. Vi har spesialisert oss på et system som sørger for at kunden skal være sikret rimeligste pris på den hun handler. Andre kan holde store lagre, sier Håvard Fuglem, daglig leder i Amentio.

Økt med rakettfart

Han kom inn i bedriften i 2005, etter at de i to år hadde forsøkt seg på å levere tjenester innenfor it-sektoren.

- Det var totalt feilslått. Vi måtte revurdere hele konseptet. Vi ville skape bunnlinje ved en større topplinje, volumet måtte med andre ord opp, sier Are Sørum Langås, som var med på oppstarten av det opprinnelige selskapet og som nå sitter som markedssjef i morselskapet Pathfinder.

Omstillingen av Amentio ble til dagens webshop som først og fremst satser på billige teknologiske produkter. De gikk fra 1,8 millioner kroner i omsetning i 2004 til 8,2 millioner kroner i 2005, det første året med nytt konseptet. I 2006 var dette allerede økt til nesten 43 millioner kroner og i år regner de med å passere 120 millioner kroner. Som om ikke det var nok, har de også levert en bunnlinje i pluss alle år.

- Marginene har ikke vært særlig store. Men slik er det i denne bransjen. Med så stort volum som vi etter hvert begynner å få, skal det lite til før det gir utslag på inntjeningen, sier Fuglem.

Motarbeidet

Amentio har jobbet i skyggen av de store nettbutikkene. De har hele tiden hatt Komplett, MPX og PSdata som forbilder og konkurrenter. De mener også at de store ble sløve akkurat da de kom på banen med sin nye butikk.

- De hadde jobbet for å være billigst i mange år. I 2005 så det ut som om de endelig skulle til å høste hva de hadde sådd. Prisene gikk opp og de ble litt sløvere, sier Fuglem.

Da kom det en plagsom konkurrent inn fra nord. De presset prisene og bidro igjen til at konkurransen ble skjerpet. Men det var slett ikke enkelt i starten.

- Selv nå opplever vi å bli motarbeidet av enkelte som ikke vil at vi skal kunne levere så billige produkter som vi gjør. Samarbeidet mellom de bestående aktørene og distributørene var en stund veldig åpenbar, sier Sørum Langås.

Amentio slo tilbake og senket prisene ytterligere. De gikk med tap på enkelte produkter for å kunne leve opp til prisfilosofien sin.

- Så gikk vi aktivt ut og forhandlet med distributørene igjen. Når vi først fikk med oss én, kom resten etter, sier han.

En bedrift som vokser med flergangen i omsetning hvert år er nødt til å slite med voksesmerter. Amentio gikk fra åtte millioner til 120 millioner kroner i omsetning ved å øke staben med 25 prosent. De ansatte én person ekstra. I dag sitter de fem stykker og selger hele døgnet.

- Vi er en gjeng som lever og ånder for dette. Her sitter det en gjeng med gutter og ei jente og skriver sin egen CV, sier Are Sørum Langås.

- Her om dagen satt styreformannen i selskapet på en ødelagt stol og besvarte supporttelefonen for å avlaste de andre, sier han.

Selger for én million om dagen

Omsetningen har mot jul nærmeste seg én million kroner om dagen. Det blir det butikk av og det skaper forventninger for videre vekst. Daglig leder mener hver ansatt skal klare å omsette for 35 millioner kroner i året. Han vrir seg likevel en smule i stolen med tanke på at en dobling av staben bør føre til tredobling av årets omsetning.

- Vi har nådd hit uten å bruke ei eneste krone på markedsføring. Selv om vi mener vi hele tiden har vært billigst på nett, har vi endelig fått det bekreftet i de offisielle målingene til Hardware.no. Hvem vet hvordan det utvikler seg nå, sier Fuglem.

 
På forsiden nå