I fjor fikk Choco AS et driftsresultat på 2,18 millioner kroner.

Det er en klar nedgang fra 2012, da de gikk 4,98 millioner i pluss på driftsresultatet.

Choco AS eies av trondhjemmerne Lars Lian og Roger Torgersen, og administrerer restaurantene og franchiseordningene for Choco Boco, Jordbærpikene, Café Nyfiken, Kafé Løkka og Tulla Fischer.

Sot bar og burger på Solsiden ligger også inne i selskapet, men ble ikke opprettet før i 2014.

Flere ansatte

Til tross for nedgangen i driftsresultatet, hadde selskapet større inntekter enn i 2012. Franchiseinntektene kom opp i 20,27 millioner i fjor. Sammen med andre driftsinntekter ga det en total inntekt på 36,17 millioner kroner, 3,7 millioner mer enn i 2012.

Eier Roger Torgersen forklarer at den økte omsetningen også har ført til økte driftsutgifter.

- Det som har steget markant, er lønnsutgiftene. Vi har ansatt flere personer for å posisjonere oss til videre vekst, deriblant markedssjef og kjedeleder for Jordbærpikene. Ellers har det kommet følgekostnader, noe som er naturlig når omsetningen øker, sier Torgersen.

Lønnsutgiftene økte fra 2,65 millioner i 2012 til 3,69 millioner i 2013. Ved utgangen av 2013 var 9 årsverk ansatt i selskapet. Samlet økte driftskostnadene med 6,5 millioner kroner i løpet av fjoråret, og endte på 33,99 millioner.

Fem nye restauranter

Selskapet opprettet fem nye restauranter i fjor, derav to i Trondheim. Disse er Café Nyfiken, som åpnet på Solsiden, og Jordbærpikene på City Lade.

Det dukket også opp nye Jordbærpikene-restauranter i Bryne, Arendal og Kristiansand i fjor.

- I tillegg har vi åpnet et eget Oslo-kontor for å ta seg av Jordbærpikene, sier Torgersen.

Stor konkurranse

Choco Boco og Jordbærpikene har de siste årene fått sterk konkurranse fra andre kaffehus i byen. I fjor etablerte Starbucks seg på flere steder i regionen. Samtidig kom kaffekjeden Wayne's coffee til Midtbyen, selv om sistnevnte gikk konkurs tidligere i år.

Også Kaffebrenneriet har etablert seg, noe som sammen med de eksisterende kaffebarene; Dromedar, Bær og Bar og Latteliten, har ført til stor konkurranse i byen.

- Det er flere om beinet når det gjelder kaffesalg, det er det ingen tvil om. Vi har også gått til det skritt å legge ned den ene kaffebaren vår, Choco Boco på Solsiden, og heller satse på et burgerkonsept der fra i sommer. Men det er ikke bare Starbucks som er grunnen til det. Lokalene er i utgangspunktet bedre egnet til et bar- og hamburger-konsept, siden det er stor aktivitet der om kvelden, og det ikke drikkes så mye kaffe på kveldstid, forklarer Torgersen.

- Choco Boco utgjør rundt 2,5 prosent av omsetningen vår, så det er ikke noen dramatikk i dette for oss, legger han til.