Bakgrunnen er Avinors utbygging av Oslo Lufthavn Gardermoen, som ifølge flyplassjef Ingar Nicolai Nilsen kan føre til doblet salg av blant annet duty-free-varer når prosjektet er ferdig i 2017.

Ifølge Dagens Næringsliv skal utbyggingskostnadene delvis finansieres med økt alkoholsalg på duty-free-butikkene.

– Setter ordningen i spill

– Det er uomtvistelig det norske fellesskapet som betaler for avgiftsfritaket og andre goder en monopolist som Avinor nyter godt av. Jeg mener personlig at en sak som dette bidrar til å sette hele ordningen i spill, sier Borten Moe til DN.

Ifølge Senterpartiets nestleder blir også samfunnet påført ekstrakostnader som følge av salget.

– Flyreiser er ikke akkurat klimavennlig. Da er det besynderlig at vi skal subsidiere flyreisende med avgiftsfritak på varer som vi i tillegg blir syke av, som i sin tur gjør at norsk helsevesen får en ekstraregning, sier Borten Moe.

– Pussig finansieringsform

Flere andre partier mener at ordningen er problematisk, og både Arbeiderpartiet og KrF ønsker at Vinmonopolet overtar alkoholsalget på flyplassene.

Helsepolitisk talsmann Torgeir Micaelsen i Ap gir støtte til Borten Moes argumenter.

– Alkoholsalg finansierer de facto flyplassdrift og utbygging, og det er unektelig en pussig finansieringsform, sier han til avisen.