Leserne roser, raser, krever, spør og konkluderer, buss og sykkel engasjerer, og mailene renner inn i innboksen vår.

Les alt om ukas oppdrag her!

Les også: Spørsmålene strømmer inn

Noen av disse innleggene har vi sendt videre til AtB, som har svart.

Vi gjør oppmerksom på at noen av innleggene er forkortet.

Tips «Oppdraget» nå!

Raskere med bil

1. I første omgang virker det som om byen har et ganske godt kollektivtilbud, forutsatt at man ikke har bil. Hvis man har bil derimot er tilbudet elendig.

Forklaringen på dette er at alle bussene går via sentrum. Det overhodet ingen busser som går øst-vest utenom sentrum. Bor man på Byåsen, som har rundt 30 000 innbyggere så vidt jeg vet, MÅ man via sentrum for å komme seg på østsiden. Det samme hvis man skal fra Heimdal. Fra Sandmoen går det bare én rute (nummer 16) til østsiden av byen utenom sentrum. Denne går forbi City Syd, og langs omkjøringsveien til Ranheim. Det er ikke mange som bor langs denne ruta som jeg vet om. Når en person som bor i Romolslia skal på jobb på Tunga, MÅ denne personen ta bussen til Sentrum.

Der må han bytte til nummer 9 eller 18. Dette blir en gigantisk omvei når han kan sette seg i bilen og kjøre til jobb på halvparten av tiden. Man kan enkelt se hva AtB har tenkt når de har satt opp rutenettet. Bussene henter folk til sentrum og hvis de skal bytte gjør de det der. Dessverre har Trondheim by en ganske langstrakt form. Når mange (kanskje de fleste) arbeider utenom sentrum, velger de bilen nettopp fordi det ikke går noen rute øst-vest.

Tilbudet fra/til Heimdal fra øst og vestsiden er så dårlig at denne muligheten heller ikke blir brukt. Dermed vil mange ta bilen i stedet. Så lenge dette vedvarer er hele kollektivsystemet feilslått. Folk tar tross alt bussen til jobb. Tar bussen store omveier, velger folk bilen.

AtB svarer:

AtB jobber for et best mulig kollektivtilbud for flest mulig, og kan ikke gi alle mulige arbeidsreiser egen buss. Det må benyttes omstigning på steder som kan fungere for flertallet. Med vekst på 10,8 prosent i 2012 vet vi at kollektivsystemet ikke er feilslått.

Det trekkes frem flere arbeidsreiserelasjoner i teksten over og hver enkelt vurderes som eksempler. AtB svarer generelt. Byen deles i dag av Nidelva og øst/vest reiser må gjøres over Sluppen bru, Bjørndalsbrua eller via sentrum. AtB har sett på arbeidsreiser til de store arbeidsstedene og dette kan dere lese mer om i rapport som ligger på atb.no.

Det er begrensede omstigningsmuligheter på Sluppen/Tonstad slik det foreligger i dag.

Fortsatt en vits

2. Når det gjelder buss i Trondheim er dette fortsatt en vits. Og for oss som kunne tenke seg å ta bussen en gang i blant, men ønsker å sykle for det meste er det vanskelig, dyrt og komplisert å ta bussen. Sykkel på buss må man også betale ekstra for, og det er sjeldent plass til dem i rushtiden. Og om kveldene og i helgene går buss 18 og 8 nøyaktig likt fra sentrum, så selv om de kanskje har dobbelt så mange ruter som før, må man vente like lenge på bussen.

AtB svarer:

 Sykkel tar opp betydelig plass og det må derfor betales for frodi den plassen syklene tar om bord i bussen, fortrenger øvrige passasjerer og ikke minst barnevogn/rullestolbrukere. Sykkel koster i dag det samme som barnebillett – kroner 17. Rute 18 og rute 8 betjener ulike deler av byen. Det er kun overlappende strekning fra sentrum til Ila og fra Byåsen Butikksenter til Nyborg som dekkes av begge rutene.

Søndagsproblemer

3. Vi bor på Kolsås og benytter daglig rute 7 til jobb på St. Olav samt i sentrum. Er generelt meget fornøyd med busstilbudet, men savner en tidligere avgang på søndager/helligdager for å dekke behov som turnusarbeidere har.

Det som dessverre ikke er bra nok er at første bussavgang søndag nå er 09:15. Siden min kone jobber som sykepleier så må hun ta buss kl. 07:00 for å rekke jobben - i likhet med mange andre som jobber turnus. Vi har begge busskort - dvs. vi legger opp til å klare oss med en bil. Søndager og helligdager blir dermed utfordrende da vi har tre små barn og jeg ikke kan kjøre fruen på jobb mens de sover. Hvis hun tar bilen er vi uten - trenger den for å få ungene rundt på kamper/ treninger/ turer i marka.

AtB svarer:

Det er per i dag et arbeidsrutetilbud på morgenen og lørdag/søndag. Det planlegges også et styrket rutetilbud fra østsiden fra høsten som ender på St Olav. For denne familien anbefales det at rute 89 benyttes. Denne passerer over Midteggen/Saupstadsenteret og ankommer St Olav til 06:45.

Kjører samtidig

4. Både sørover og vestover har bussene en tendens til å kjøre omtrent samtidig inn og ut av Midtbyen på kveldstid. (Vet ikke status østfra.) Konsekvensen er at man ved innfartsveiene kan bli stående lenge - opptil 20 minutter - og vente før det plutselig kommer tre-fire busser på rad. Det bør være mulighet for å tenke på "det store bildet" på innfartsveiene innenfor f.eks. Sluppen, Ila og Leangen, som veldig mange av bussrutene følger.

AtB svarer:

 Trondheim by har en begrenset omstigningsmulighet mellom øst/vest og rutenettet har planlagt omstigning i sentrum slik det anføres av flere. Takting for omstigning kan per i dag gjøres i sentrum der mange ruter møtes, hvilket vurderes positivt. Det jobbes imidlertid kontinuerlig for å tilrettelegge for at mere av reisen kan legges utenfor sentrum.

Bydelsterminaler

5 .Hvordan går arbeidet med planene om å opprette bydelsterminaler, som knyttes til hverandre og sentrum?

AtB svarer:

 Tillerterminalen, Heimdal terminal og Sluppen er de knutepunkt som per i dag er utredet. I tillegg er det gjennomført en superbussutredning som knytter terminalene Tiller og Sentralstasjonen sammen. Strindheimkrysset vil også bli et betydelig knutepunkt når det står ferdig i 2014.

Enkeltbillett

6. Er det aktuelt for AtB å gjøre som Ruter og NSB, nemlig å tilby kortbetaling for enkeltkjøp av billetter via mobilapplikasjon? Så slipper langveisfarende og "sjeldent" reisende å fylle et større, rundt beløp på en reisekonto, som trolig ikke blir brukt opp helt og holdent - i alle fall ikke der og da. Altså at man får billigste billettpris ved enkeltkjøp. Dagens opplegg for enkeltkjøp på mobiltelefonen er kun via belastning på mobiltelefonregninga, og billettprisen er dessuten nesten ni kroner dyrere enn billigste alternativet.

AtB svarer:

Det er pr. i dag to muligheter for å kjøpe enkeltbillett via mobilen. Enten å betale via telefonregningen eller vi mobil konto. Mobil konto kan du enten opprette direkte i appen eller på atb.no. Minste beløp for påfylling på Mobil konto er kr 100. Ved opprettelse av Mobil konto oppnår du 25 prosent rabatt. Appen til Mobillett er under oppgradering og vil i ny versjon få nye funksjoner som gjør den enda enklere å bruke for kundene, for eksempel direktetrekk fra kredittkort.