Oppdraget: Dumme klimaspørsmål!

Går det an å ta en lang, privat flytur med god samvittighet?

Ikke akkurat dum, men full av dumme spørsmål. Jeg tar oppdraget med å finne svar på spørsmålene man ikke stiller høyt sammen med andre.

Saken oppdateres.

- Jeg kan vanskelig se for meg at det er en god idé å fjerne mobiliteten fra folk som lever i dag, svarer teknolog og klimadirektør ved Sintef, Nils A. Røkke tørt. I Norge er det dessuten mindre enn 1 prosent av alle reiser som foretas med fly. Og flytrafikken innenlands utgjør ca. 3 prosent av landets totale klimautslipp. For hver enkelt av oss utgjør de derimot 40-50 prosent av vårt totale utslipp. Kjører du til Oslo alene i en stor bensinbil slipper du ut like mye klimagass som om du tar turen med et halvfullt fly. Men med lengre reiser eller flere passasjerer i bilen, er det en annen sak. Med en enveis billett til New York slipper du ut ca. 1,2 tonn klimagasser.

LES OGSÅ: Flere flypassasjerer i september

Jeg kvepper beskjemmet til. Saken er at i neste uke sitter jeg på et fly til nettopp New York. På ferietur. Det blir en blowout av de store. Jeg sjekker utslippet på myclimate.org. Der er tallet enda høyere. Jeg svir av ganske mye av totalregnskapet på rundt 10 tonn i året som er gjennomssnittsutslippet for oss som bor i Norge.

- Det er vel ikke helt bra med mellomlandinger heller, spør jeg forsiktig.

- Nei, det pøses ut ekstra mye utslipp ved taxing på bakken og takeoff, svarer Røkke. Men vi kan jo ikke slutte å fly. Jeg har ikke tenkt å fortelle deg hvor mange jobbreiser jeg har i året.

- Nye flytyper er dessuten bedre enn gamle, sier han. Vi burde alle spørre flyselskapene om flytyper for å få opp konkurransen om effektive fly. Og i framtida må flyene gå på fornybart biodrivstoff. Solcelleflyene ligger lenger der framme. Kombinert elektrisk og biodrivstoffdrift er realistisk. Helelektriske fly ligger nok enda lenger fram før det blir en realitet. Om vi ikke har utrolig lange skjøteledninger da.

LES OGSÅ: Nå blir det mer biodrivstoff i Norge

Jeg smiler usikkert. Det siste var nok en spøk.

- Vi må selvsagt begrense flytrafikken der vi kan. Bedriftene bør øke antallet videokonferanser og møter og privatpersoner være bevisst på antallet feriereiser. Dessuten kan det jo hende at i framtida vil vi kunne tilfredsstille en del av vår utferdstrang gjennom virtuell virkelighet, avslutter teknologen.

Og overlater meg til min egen samvittighet.

Følg også med på Gunnars samvittighetskamp mot biff

På forsiden nå